Brev
Hvorfor??!!
Hej.
Jeg er en pige på 12 år.
Jeg fik lige pludselig ikke lyst til at spise mere, jeg begyndte at smide min madpakke ud over i skolen og spiser sjældent meget til aftensmad.
Jeg har ikke prøvet det før, og tænker om der er noget galt med mig.
Jeg spiser heller ikke når jeg er sulten, fordi jeg er bange hvad pigerne i skolen siger, jeg er bange for at de vil synes jeg er overvægtig eller bare generelt tyk. Det har ikke stået på i så lang tid, måske en 2 dage.
Så jeg vil virkelig gerne have råd der kan hjælpe mig.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Der kan være mange grunde til, at man mister lysten til at spise i en periode. Man kan være blevet syg eller har bare ikke brug for så meget mad i et par dage. Samtidig kan det dog også skyldes, at man har fået nogle tanker om, at man er for tyk – og jeg fornemmer på dit brev, at det nok er sådanne tanker der gør, at du er stoppet med at spise?
Det er dog en virkelig dårlig ide, at stoppe med at spise. Lige nu har du en alder, hvor din krop har brug for sund og nærende mad. Du vokser nemlig rigtig meget – og du begynder langsomt at ændre dig fra pige til kvinde.
Derfor er det rigtig godt, at du har reageret så hurtigt. Mærket, at det er lidt galt. For du har brug for hurtigt at komme tilbage til dine normale spisevaner, så du kan få sundt og god næring til din krop. Maden er jo en vigtig del af vores liv, og uden den energi, som maden giver os, kan vi risikere at miste vores gode humør og sundhed.
Måske ville det være rigtig godt for dig, hvis du fik delt dine tanker om at være for tyk med en voksen? Nu kender jeg dig jo ikke, og ved ikke hvilket forhold, du har til din familie. Men hvis du kunne tale med din mor eller fx en moster eller søster, så kunne de måske hjælpe dig. Måske kender de godt til frygten for at være tyk– og kan give dig både et kram og et god råd.
Du skriver, at du er bange for, hvad de andre piger tænker. Den følelse ved jeg, at du deler med rigtig mange andre unge piger. Og rigtig mange unge piger tænker over, hvordan de ser ud. Det kan være svært at kæmpe imod de tanker. Her kan det hjælpe at dele sine tanker med andre. Måske en god veninde? Så kan I støtte hinanden i at være, som I er.
Hvis du alligevel kommer til at sammenligne dig med andre - måske deres vægt eller tøj, vil jeg råde dig til at prøve at tænke lidt anderledes. Tænk på, hvor god en veninde du er, hvor god en datter, du er, hvor dejligt et smil du har eller noget andet… ting der er langt vigtigere end, hvordan du ser ud.
Jeg tror på dig og på at, at du kan kæmpe imod det og få lysten til at spise igen!
Kærlige kram fra BørneTelefonen