Brev
Hvad skal jeg gøre for at ikke tænke på mad længere
Hej
jeg er en pige på 12 der kæmper meget med mad, lige nu sidder jeg og er meget sulten men tør ikke spise,
jeg prøver at spise 500 kalorier var dag selvom jeg hved et er farligt.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg bliver hved med at tælle kalorier og skære ned på sukker og smør.
Mine forældre ved det ikke og jeg tør ikke sige det til dem, men jeg har meget ondt.
Jeg er bange for jeg er overvægtig for føler mig meget oppustet, men alligevel ikke, jeg er bare så bange
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12 årig pige
Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt du har skrevet til BørneTelefonen. Det er ikke spor rart ikke at turde spise.
Det med mad kan være så svært, fordi vores krop har brug for både mad og drikke hver dag. Samtidig er der så mange forskellige meninger om, hvad der er sundt og godt at spise. Og ikke nok med det, så er der også mange meninger om, hvordan en smuk krop helst skal se ud. Mon det er noget, du kan genkende?
Det med at vores krop har brug for mad og drikke er samtidig ekstra vigtig i din alder, fordi kroppen udvikler sig. Det betyder, den har ekstra brug for både mad og drikke. Hvis kroppen ikke får nok af det, den har brug for, bliver den let som en plante, der ikke får nok vand. Den visner lige så stille. Det er derfor så vigtigt, at kroppen bliver passet på.
Samtidig sørger både mad og drikke for at hjernen fungerer. I skolen bruger I ekstra energi på at lære. Det er derfor så vigtigt, at hjernen får energi nok, som en bil der skal have brændstof for at kunne køre.
Det med at du ikke tør fortælle det til dine forældre kan måske være fordi, du er bekymret for, at de vil sige, at du skal spise. Det kan nemlig føles meget voldsomt, når andre vil bestemme, hvad man skal spise, især når man som dig har vænnet sig til ikke at spise så meget. Kan du mon genkende at have det på den måde?
Det kan virkelig være svært at lave om på sine vaner. Lige nu har du en vane med at passe på, hvad du spiser. For at kunne få det bedre, har du brug for hjælp, så du ikke længere bliver bange for at spise. Det er noget, de voksne skal hjælpe dig med for at kunne passe på dig.
Hvis det føles for svært at skulle sige det til dine forældre, kan du måske vise dem dit brev og vores svar. Du fortæller nemlig så fint, hvordan du har det. Det kan være at dine forældre bliver glade for, at du beder dem om hjælp.
Hvad tænker du om, at snakke med dine forældre om, hvordan du har det?
Måske kan I tage sammen til lægen. Lægen vil kunne hjælpe både dig og dine forældre, så du kan få det bedre. Du kan også selv ringe til din læge. Telefonnummeret til lægen står på dit gule sundhedskort.
Det kan også være, at du vil tale med sundhedsplejersken om det på din skole. Sundhedsplejersken ved meget om både sundhed og krop og er vant til at tale med jer elever om at have det svært med spise.
Der findes også noget, der hedder LMS. Det er en Landsforening mod spiseforstyrrelse og selvskade. Det er både gratis og anonymt. Du kan både ringe, sms og chatte med dem. Jeg sender dig lige et link, hvis du har lyst til at se nærmere på det: LMS
Nogle gange kan man komme til at føle, at man er den eneste i verden, der har det sådan. Det er du ikke. Der er flere, der oplever at have det svært med at få spist det, kroppen har brug for. Faktisk er der en del børn og unge, der som som dig, kontakter BørneTelefonen om det. BørneTelefonen har noget, der hedder “Børn hjælper Børn”. Her er det børn og unge, der skriver og svarer hinanden. Jeg sender dig også lige det link: Børn hjælper børn – om emnet spiseforstyrrelse
Du må altid meget gerne både ringe, sms’e eller chatte med BørneTelefonen på 116111. Her sidder der voksne klar til at lytte til dig og gøre deres bedste for at kunne hjælpe dig.
Med dit brev viser du, at du kan række ud efter hjælp. Hjælp til at kunne få det bedre.  Det er så sejt gjort af dig, for den hjælpen findes.
Vi ønsker dig kun alt det bedste herfra,
Kærlig hilsen
BørneTelefonen