Ven

Hej,

Jeg er en dreng som går og har nogen problemer som jeg ikke helt kan komme af med efter min ven begik selvmord.
Jeg var den sidste der var sammen med ham og går og har rigtig meget skyld følelse.

Har i råd til hvad jeg kan gøre?

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år

At miste en ven er noget af det hårdeste, og derfor er det så vigtigt, at du ved, at det ALDRIG kan være din skyld, at din ven begik selvmord. Han må have haft det svært. Meget svært. Men jeg ved også godt, at det er lettere sagt end gjort - og derfor er det godt, at du søger hjælp. Jeg håber derfor, at mit svar kan hjælpe dig videre - uden skyldfølelse.

Der kan være mange forskellige årsager til, at et menneske tager sit eget liv - og ofte sidder man som pårørende tilbage med en masse spørgsmål, som man aldrig får svar på. Det er hårdt. Det kan være så meningsløst, at man giver sig selv skylden. Kunne jeg have gjort noget andet, så personen havde taget et andet valg?! Din ven tog sit valg af hans grunde.

Det er vigtigt at forstå, at selvmord er allersidste udvej. En vej, som vi pårørende desværre ikke altid kan ændre. Lige meget hvad vi havde gjort.

Derfor er det også vigtigt, at du lytter til dig selv. At du sørger for at tale om din ven og dine tanker omkring hans liv og hans selvmord. Ved at tale om det, bliver vi ofte klogere. Vi bliver klogere på os selv og med tiden kan du mærke, at du absolut ingen skyld har. Men det tager tid - og indimellem har man brug for professionel hjælp. Fx med nogle samtaler hos en psykolog. Jeg er derfor nysgerrig efter at vide, om du mon har fortalt andre end brevkassen, hvad du går og tænker?

At gå alene med ens tanker vil ofte føre til, at man får det endnu dårligere. Når vi oplever noget så voldsomt, skal vi dele vores sorg. På den måde lærer vi at leve med sorgen - og savnet! Og hvis du kan, så prøv at forestille dig, hvor ked af det din ven ville blive, hvis han vidste, at du går rundt og føler skyld. Han vil helt sikkert ønske, at du kan leve et godt liv, hvor der selvfølgelig er plads til at tænke på ham indimellem, men ikke hvor du går og er så ked af det. Måske kan det hjælpe at få skrevet et brev til ham, hvor du får fortalt det, du har brug for? Det kan også være med til at få lidt ro på følelser og tankerne.

Husk, at du - hvis du har brug for en snak - meget gerne må ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111. Måske vil det være meget rart at sætte lidt flere ord på alle de tanker, som du går rundt med..

Mange varme hilsner
BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.