Brev
Ven
Hej,
Jeg er en dreng som går og har nogen problemer som jeg ikke helt kan komme af med efter min ven begik selvmord.
Jeg var den sidste der var sammen med ham og går og har rigtig meget skyld følelse.
Har i råd til hvad jeg kan gøre?
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år
At miste en ven er noget af det hårdeste, og derfor er det så vigtigt, at du ved, at det ALDRIG kan være din skyld, at din ven begik selvmord. Han må have haft det svært. Meget svært. Men jeg ved også godt, at det er lettere sagt end gjort - og derfor er det godt, at du søger hjælp. Jeg håber derfor, at mit svar kan hjælpe dig videre - uden skyldfølelse.
Der kan være mange forskellige årsager til, at et menneske tager sit eget liv - og ofte sidder man som pårørende tilbage med en masse spørgsmål, som man aldrig får svar på. Det er hårdt. Det kan være så meningsløst, at man giver sig selv skylden. Kunne jeg have gjort noget andet, så personen havde taget et andet valg?! Din ven tog sit valg af hans grunde.
Det er vigtigt at forstå, at selvmord er allersidste udvej. En vej, som vi pårørende desværre ikke altid kan ændre. Lige meget hvad vi havde gjort.
Derfor er det også vigtigt, at du lytter til dig selv. At du sørger for at tale om din ven og dine tanker omkring hans liv og hans selvmord. Ved at tale om det, bliver vi ofte klogere. Vi bliver klogere på os selv og med tiden kan du mærke, at du absolut ingen skyld har. Men det tager tid - og indimellem har man brug for professionel hjælp. Fx med nogle samtaler hos en psykolog. Jeg er derfor nysgerrig efter at vide, om du mon har fortalt andre end brevkassen, hvad du går og tænker?
At gå alene med ens tanker vil ofte føre til, at man får det endnu dårligere. Når vi oplever noget så voldsomt, skal vi dele vores sorg. På den måde lærer vi at leve med sorgen - og savnet! Og hvis du kan, så prøv at forestille dig, hvor ked af det din ven ville blive, hvis han vidste, at du går rundt og føler skyld. Han vil helt sikkert ønske, at du kan leve et godt liv, hvor der selvfølgelig er plads til at tænke på ham indimellem, men ikke hvor du går og er så ked af det. Måske kan det hjælpe at få skrevet et brev til ham, hvor du får fortalt det, du har brug for? Det kan også være med til at få lidt ro på følelser og tankerne.
Husk, at du - hvis du har brug for en snak - meget gerne må ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111. Måske vil det være meget rart at sætte lidt flere ord på alle de tanker, som du går rundt med..
Mange varme hilsner
BørneTelefonen