Brev
sad
hej
jeg er meget ked af det min mor og far er døde og det for mig til græde men jeg prøve ikke at vise det til nogen få de vil nok bare syndes jeg er svag ;( og nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre nej gidder ikke noget sover når jeg kommer hjem fra skole savner dem bare så meget ;( jeg fik aldig sagt til min far jeg elskede ham jeg følger mig så dum
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år
Tak for dit brev, jeg er ked af, at jeg har været så længe om at få svaret dig. Jeg håber ikke, at du helt havde opgivet at få svaret. Det gør mig meget ondt for dig, at du har mistet både din mor og din far, og der er ikke noget at sige til, at du savner dem og græder over tabet af dem.
Når jeg læser dit brev får jeg en fornemmelse af, at de er døde for nylig, mon det er rigtig forstået?
Når man mister nogen, man elsker, så sørger man. Det er fælles for alle mennesker, og det at man græder, har ikke noget at gøre med at være svag. Jeg ved ikke, om du har ret i, at de andre vil synes, at du er svag, men i hvert fald så er det at sørge, ikke et svaghedstegn. Det er bare et tegn på, at man har mistet nogen, som man elskede og som havde betydning for en.
Jeg ved, at mange, der har mistet en forældre, vil kunne genkende din beskrivelse sidst i dit brev. Det er meget almindeligt, at man enten fortryder noget, man sagde, eller som i dit tilfælde fortryder noget, som man ikke fik sagt.
Jeg kan forestille mig, at julen må være svær for dig at komme igennem, fordi savnet så bliver ekstra stort..? Sådan er det i hvert fald tit, hvis man har mistet nogen og ikke har holdt jul uden dem før. Du skriver ikke noget om, hvem du bor sammen med, eller om nogen er opmærksom på, at du har det svært..?
Men jeg ville ønske for dig, at du har nogen, du kunne fortælle til, hvordan du har det. Hvis ikke du har været i en sorggruppe, så tænker jeg også, at det nok kunne være en rigtig god ide for dig. I en sorggruppe møder man nemlig andre på sin egen alder, som også har oplevet at miste en elsket person. Jeg ved fra mange unge, at det har været en enorm støtte at kunne dele tankerne og de følelser, de har haft efter dødsfaldet med andre i samme situation.
Måske kunne du i første omgang tjekke denne hjemmeside ud: www.bornungesorg.dk >> og evt. undersøge, om ikke et af deres tilbud, kunne være noget for dig.
Vi vil naturligvis også rigtig gerne tale med dig, hvis du har lyst til at snakke med en af BørneTelefonens rådgivere. Du kan enten ringe på 116 111 eller sende os en sms...
Knus og kærlige hilsner fra BørneBrevkassen
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Sorg Andre der kan hjælpe dig
Sorglinjen og andre sorgtilbud
Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere
Sorggrupper
Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere
Når far og mor bliver syg
Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?