sociale medier

hej

jeg er en pige, og er 13 år gammel.
blev 13 i slutningen af marts.

da jeg var 12 år, skete der en masse i december og januar. for mig er det utroligt hvor meget 2 måneder kan ændre en. der skete en masse ting på nettet. la mig starte fra en ende af.

da vi blev sendt hjem i december, fandt jeg en fyr på en app der hedder f3. han var mega pæn, så jeg addet ham på snap. vi blev kærester efter et par dage. han er rigtig sød, og skriver mega sødt og sender en masse hjerter. han spørge b.l.a om et rb ( røvbilled) det sender jeg selvfølgelig, fordi jeg stoler på ham. og vi er stadig sammen, og elsker ham.

jeg fik en hel masse nye venner over nettet. men jeg var uvenner med mega mange mennesker, og skrev mega grimt. jeg fik b.l.a sendt nogen drenge efter 2 forskellige drenge, da de 2 drenge fuckede. den 1 fuckede med min kæreste, og en den anden skrev grimt til mig. alle dem jeg var uvenner med kaldte jeg for ” luder, svans, sut din far, sut dig selv, nørd osv. ” skrev alt andet end pænt til andre.

jeg fik ogs en ny ven. ( kalder ham for G, da jeg ikk vil nævne navne ) G blev min bedste ven, vi forstod hinanden, og stoler på hinanden, han betyder alt for mig. jeg startet med at have følelser for ham, men ikk mer efter, da jeg fik en kæreste. efter nogen uger sagde han til mig at han have følelser for mig, blev rigtig glad, men gad ikk at ditch min kæreste. G betyder stadig alt for mig idag, men føler at min bedste veninde er ved at tage ham fra mig. ikk som kæreste men som ven. og d knuser mig. han var jo min?

i januar blev jeg sat på sladder. og 2 gange. ( på snap ) hvor der stod ” …. er dk’s største luder, hun gir sutter til alle ” og mere. jeg skrev til den ene sladder profil at de skulle slette d, fordi d passede ikke. jeg skulle sende et nude for at få fjernet, og jeg gjorde d. men d blev ogs delt.

jeg har fucket mit liv op.

kan jeg godt snakke med min bedste veninde om alt d her? fordi d er hårdt at gå rundt med alene. har ikk andet i hoved

knus en knust pige

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige pige

Hvor er det godt, at du skriver til BørneTelefonen med dine bekymringer. Det lyder til, at du er havnet i en situation lige nu, som gør dig bekymret og ked af det.

Du skriver, at du har fucket dit liv op. Det er jeg sikker på du ikke har, men lige nu føles det hele stort og svært, fordi du går rundt med bekymringer om billeder og sladder online. Det er ikke din skyld, at andre har delt et billede af dig eller har skrevet grimme ting om dig på Snapchat.

Du fortæller, at du selv har skrevet nogle grimme ting til nogle drenge. Det er naturligvis ikke godt at skrive grimt om andre, men det fornemmer jeg du er klar over, siden du skriver det i brevet.

Man kan nogle gange komme til at gøre ting man fortryder, når man er vred, bange eller måske er sammen med andre hvor man rives med af stemningen. Det giver i hvert fald ikke andre ret til at skrive grimt om dig.

Jeg synes det lyder rigtig dejligt, at du har en sød kæreste, som du er glad for. Kender han mon til dine bekymringer og de oplevelser du har haft med dårligt sprog og skænderier på Snapchat? Det kunne måske være rart at dele nogle af de ting du har oplevet med ham eller måske din bedste ven, G, som du nævner, forstår dig rigtig godt.

Jeg tænker på, om du mon også har en voksen du kan tale med om det, du har oplevet med billederne og med den sladder, der har været på Snapchat om dig? Jeg tror, det ville være rigtig godt, hvis du kunne tale med din mor eller far eller måske en lærer – en som du er tryg ved, så du ikke skal gå med dine tanker og bekymringer selv.

Du nævner selv din bedste veninde og jeg synes det er en rigtig god ide at tale med hende om nogle af de ting du har oplevet. Men jeg tror, en voksen du er tryg ved, kan hjælpe dig endnu bedre.

Det kan være svært at tale med voksne om sådanne ting – måske synes du det er pinligt, men jeg er sikker på, at dine forældre, din lærer eller en anden voksen ikke vil tænke sådan, men i stedet gerne vil hjælpe dig.

Du fortæller, at du har fået delt et nøgenbillede på Snapchat. Jeg får lyst til at fortælle dig, at når andre gemmer og sender billeder videre af dig uden at få lov, så er det faktisk ulovligt.

Selvom du selv har sendt det, så må et nøgenbillede af nogen under 18 år aldrig deles. Det er derfor ulovligt, det de har gjort.

Det kan du læse mere om her https://bornetelefonen.dk/socialemedier/  Hvis du følger linket, står der nogle gode råd til hvad man kan gøre.

Jeg synes det ville være rigtig godt, at du kigger på siden med en voksen, som kan læse med og hjælpe dig med at finde ud af, hvad der skal gøres. Man kan faktisk melde det til politiet, hvis man selv har lyst. Du kan også ringe til Slet Det. Det er et sted, man kan ringe til helt anonymt og snakke med, hvis man har fået delt et billede af sig selv. Her er deres hjemmeside: SletDet

Men hvor er det også godt, du har mødt en masse søde mennesker over nettet. Du har endda fået en kæreste. Mon du også ses med din kæreste fysisk? Det kan jo også være, I ikke har set hinanden endnu. I bestemmer jo helt selv, hvad der er det rigtige for jer.

Nogle unge, jeg har snakket med, har fortalt, at de pludselig har fundet ud af, at deres venner eller kæreste på nettet har været en anden person, end den de troede, de var. Det er jo slet ikke sådan i de fleste tilfælde. Men jeg får alligevel lyst til at fortælle dig det, fordi jeg ønsker, du passer godt på dig selv. Håber, du kan følge mig og ikke synes, jeg lyder for åndssvag.

Jeg håber, at du har fået mod på at dele dine bekymringer med nogle tæt på dig, så du kan få lidt mere ro inden i.

Du har allerede været stærk og modig nok til at skrive til mig. Jeg tror på, du har styrken til at række ud efter hjælp hos nogle tæt på dig.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.