Brev
nøgenbilleder
kære børnetelefonen
for nogle måneder siden blev jeg venner med en dreng på snap
han var 13 år
vi skrev så sammen i 1 måned eller 2 og så begyndte han at plage om at være kærester og også nøgenbilleder
jeg blev ved med at sige nej
men han ville bare ikke høre da han så spurte 120 gang anmeldte jeg ham så
men da han fandt ud af det kaldte han en tyk ko,luder,idiot og fede nu ved jeg ikke om jeg gjorde noget forkert ved at anmelde ham
min bff ved det også og hun syndes det var det rigtige at gøre
men er stadig ikke sikker på det var det rigtige af gøre
det er ikke første gang en dreng plager om nøgenbilleder men har aldrig send et
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 10 år.
Det lyder til, at det har været ubehageligt for dig og også grænseoverskridende, at drengen blev ved med at spørge om I skulle være kærester – og ville have dig til at sende nøgenbilleder.
At skrive med andre, skal helst være trygt og rart. Så hvis nogen truer og presser én, så er det godt at man reagerer. Det er nemlig slet ikke okay.
Det er rigtigt sejt af dig, at du mærkede din grænse og blev ved med at sige nej. Det er naturligt, at man udforsker sig selv og skriver med andre på f.eks. Snapchat. Men det er vigtigt, at man passer godt på sig selv og er sikker på, at den man skriver med, er den de siger, at de er. Det er nemlig så nemt, at udgive sig for at være en anden på nettet.
Det er de færreste, der ikke er hoppet med på Snapchat-bølgen, og det er der ikke noget sige til! Snapchat kan være en god og sjov måde at hygge sig med sine venner og veninder på. Men den har også en bagside, som du lige har oplevet. Man kan nemlig opleve at blive presset, mobbet eller chikaneret på Snapchat - og så er det nemlig vigtigt at man reagerer, som du gjorde, da du anmeldte ham.
Du har gjort alt det rigtige! Den eneste der har gjort noget forkert, er ham du skrev med. For man må ikke true, presse og chikanere andre på nettet.
Det er aldrig i orden at kalde nogen for tyk ko, luder, idiot eller lignende. Jeg tror, at det vil være godt, hvis du taler med en voksen om, hvad der er sket. Du har allerede talt med din veninde, som støtter dig. Og det er så godt. Men når man oplever noget, der er så ubehageligt, så er det vigtigt, at der er en voksen der ved det. Måske kan du tale med dine forældre, en anden i familien eller din venindes mor? Det kan være, at din gode veninde kan hjælpe dig, så du ikke står alene.
Hvis du fremover oplever noget ubehageligt på nettet, så gør det samme, som du allerede har gjort. Pas på dig selv, sig altid fra over for noget, du ikke har lyst til. Og som sagt, tal med andre om det, der sker.
Hilsen fra BørneTelefonen