Brev
Fup på sociale medier
Hej jeg er 20 år gammel
og ved ikke hvem ellers jeg kan kontakte.
Jeg hoppede i fælden på en facebook side en der havde noget med odds at gøre og kunne garantere en gevinst – i starten var jeg skeptisk men til sidst hoppede jeg på krogen og endte i alt med at betale 2250 kr.
– skriver så jeg vil have pengene tilbage fordi jeg ikke ville være med til det længere og fordi han ville have flere oplysninger om mig og flere penge.
Samtalen slutter med at jeg skriver at jeg vil have pengene tilbage ellers melder jeg ham, men han skriver så at jeg selv bliver straffet, pga. det ulovlige kampe man køber.
Hvilket jeg ikke aner noget om og stadig ikke forstår. Så nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre for vil ikke ende i fængslet eller have noget på min straffeattest.
Pige, 20 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære ung på 20 år.
Jeg synes, det er så sejt, at du beder om at få dine penge tilbage, og at du ikke lader dig skræmme. Samtidig søger du andre veje når du ikke bliver hørt, og det er godt.
Jeg ved ikke, om det er lovligt, det han gør, selvom han tydeligvis er på kanten. Det er noget som politiet skal afgøre.
Du er bedre stillet, hvis du stadig har jeres aftaler og kommunikation på skrift eller screendump, men du skal ikke holde dig tilbage, hvis du har slettet det.
Du kan her læse noget mere om dine rettigheder og muligheder, når du bliver snydt på nettet. Det kan måske også hjælpe dig til at undgå at komme i en ligende situation en anden gang.
Jeg ved ikke, hvor store dine muligheder er for at få dine penge igen. Jeg ved heller ikke, om du er kommet til at medvirke i noget kriminelt.
Dog står du helt klart bedre, hvis du anmelder det. Det er en måde at vise på, at du ikke var klar over, at det var ulovligt. Det er en måde at sikre sig på at han får en form for konsekvens af det, han har gjort. Det er også en måde at stå op for dig selv på.
Du kan jo ikke ændre på, at du har været udsat for fup, men du har mulighed for ikke at komme til at føle skam. Så du ikke ender med at tro, at du er forkert, fordi du lod dig lokke.
Det er så nemt at blive vildledt eller snyd på nettet. Mange, der bliver snydt på nettet, melder det ikke, fordi de er flove over det og føler, at det er deres egen skyld. Det er også det, som manden bevidst udnytter.
Du lod dig lokke, og det kan vi alle blive ind imellem.
Det der er mere vigtigt er, at så snart du opdagede, at du ikke var tryg, da tog du det alvorligt.
Det fortæller mig, at du har en sund fornuft og en tro på dine egne evner til at handle på dine udfordringer. Du kan holde fast i dig selv og ikke lade dig true, selv når du er klar over, at du blev fuppet.
Det fortæller mig, at du har en stærk retfærdighedssans og er klar til at kæmpe for dine overbevisninger. Det er jo generelt ret gode kort at have på hånden, når du skal stå op for dig selv.
Jeg håber du kan bruge mine råd og ellers er du velkommen til at ringe på 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen