Lækning af nøgenbilleder

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 20 år.

Jeg kan godt forstå, at du ikke er tryg ved situationen. Problematikken omkring nøgenbilleder og fakeprofiler på de sociale medier er desværre stigende. Jeg kan forestille mig, hvor ubehageligt det må være at være usikker omkring, hvem der ser personlige billeder af én. Specielt, når billederne kun var til en bestemt person. Som du selv skriver, sker det desværre, at nogle mennesker udgiver sig for at være en anden for at presse nøgenbilleder ud af folk. Det er rigtig ubehageligt at komme i sådan en fælde, og det kan være svært at undgå, når man føler sig presset eller grebet af stemningen. Her er det altså den person, der faker, presser og snyder billeder af andre, der gør noget forkert. Deles de fotos er det ulovligt og strafbart, for den der deler uden samtykke!

Det er godt, at du nu kan se skeptisk på hendes profiler. Det er måske med til at sikre, at du i hvert fald ikke sender flere nøgenbilleder til hende. Har du mon overvejet, om du skal bryde kontakten på Facebook? Jeg tænker, at det ikke er rart at tale med en person, der måske bare lader som om. Det er en stor risiko at løbe, og det er måske bedre at være på den sikre side og bryde kontakten? Inden du bryder kontakten, kan du sige til personen, at hun skal slette dine billeder og gøre hende opmærksom på, at det er ulovligt at dele andres billeder. Du kan anmelde profilen til facebook og beskrive, at profilen presser fotos af dig. Bliver hun ved med presse eller true dig til at dele flere eller hun vil dele med andre, kan du altid anmelde fil Facebook og Politiet.

Skulle der dukke billeder op af dig, og nogle ville spørge ind til det, kan det være rart at have forberedt et svar. Du kunne fx. svare, at det var en der pressede dig i fakeprofil og du først opdagede det, da du i tillid havde delt et par billeder.  Alle mennesker kan blive presset til at gøre noget, man egentlig ikke var klar til. Det er kun den person, der presser og deler, der gør noget forkert og ulovligt. De har ofte gang i flere på samme tid for at sikre, at de får det, de er ude efter.

Selvom du ikke er meget for det, synes jeg alligevel, at det er meget vigtigt, at du får talt om din bekymring med nogen. Har du mon en nær ven eller veninde, eller ville du kunne tale eller skrive med din mor eller far? Det kan lyde grænseoverskridende, men det er en enormt lettelse at dele sine bekymringer med andre. Så står man ligesom sammen om at løse problemet, hvis der skulle dukke billeder op af dig. Da det heller ikke er lovligt at dele billeder af andre mennesker uden deres samtykke, vil det også være rart at have dine forældres støtte, hvis det skulle ske. De kan fx. hjælpe dig med at politianmelde det. Dine forældre har også være unge engang og nok også lavet nogle ting, de ikke er så stolte af. Hvad tænker du mon om det?

Det er ikke til at vide, om det vil have konsekvenser for dig at bryde kontakten. Det kan vi ikke forudsige, desværre. Hvis billederne skulle blive delt, er dit ansigt ikke på, og det gør det sværere at genkende, men igen – det er ikke sikkert, at det bliver delt.

Jeg synes, du skal tage oveveje at tale med nogen og anmelde profilen til facebook, og Politiet hvis det bliver nødvendigt - det er også medvirkende til at denne person ikke fortsætter sit spil. Du kan forberede dig på, hvad du vil gøre, hvis billederne nu skulle dukke op på nettet.

Du er velkommen til at ringe eller skrive ind, så snakker og guider vi dig gerne.

Jeg sender dig de bedste hilsner

 BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.