Brev
Afhængig af at sende nøgenbilleder
Jeg er en pige på 16 som er i et problem.
For ca. 3 år siden startede det. Jeg skrev med en dreng fra min klasse. Vi begyndte så at sende såkaldte Nudes til hinanden. Så sagde jeg fra efter nogle uger, da jeg følte at det var forkert. Men kom hurtig tilbage igen. Så sendte jeg til en anden. Og en tredje. Idag har jeg haft sendt til flere end jeg kan tælle til på to hænder.
Jeg sender det ikke fordi jeg nødvendigvis er interesseret i personen/personerne. Tror jeg gør det for at få ‘bekræftet’ at min krop er god som den er. Kommentarene som ‘Wauw’ ‘Du lækker’ og meget meget mere.
Der skal ikke så meget til før jeg sender. Jeg kan have skrevet med personen i 3 dage, og bum, så er der Nudes til den anden.
Jeg har ikke haft snakket med nogle om det alvorligt. Har haft joket med det sammen med mine veninder. Her for nyligt har jeg så fortalt det til en god ven. Det var ham der sagde at jeg skulle få gjort noget ved det. Han prøvede også at hjælpe mig, hvilket jeg er meget taknemlig for. Jeg tog det bare ikke seriøst.
Jeg er bange for at hvis jeg ikke får gjort noget ved det, at jeg kan blive kaldt for ‘billig, ‘luder’ eller lign.
Så derfor skriver jeg her. Har du/I nogle forslag til hvad jeg kan gøre?
Tak på forhånd.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Hvor er det bare godt, at du skriver herind til os – godt gået, det er sejt!
Det er rigtig fint, at du er begyndt at åbne op omkring din adfærd, det tror jeg er første skridt på vejen mod, at forstå hvorfor du gør det, du gør, og om der er nogle ting du kan gøre anderledes.
Du skriver, at du sender nøgenbillederne for at blive bekræftet i at ‘din krop er god nok, som den er’. Det synes jeg, er en rigtig god observation. Jeg forstår godt, at det er rart at få komplimenter om sin krop, men du kan måske tænke lidt videre over, hvorfor du har brug for den bekræftelse du får gennem nøgenbillederne.
Det kan være, at du skal forsøge at styrke dit selvværd ved fx at skrive nogle ting ned, som du kan lide ved dig selv. Så du ikke i lige så høj grad er afhængig af bekræftelsen udefra. Jeg får det måske til at lyde nemt, men det ved jeg godt at det ikke er. Du kunne måske have et ritual omkring det, så du fx gør det lige inden du skal sove hver aften. Hvad tænker du mon om det?
Mange unge, men også voksne slås med lavt selvværd. Det er noget man selv kan arbejde med, da selvværd til dels kommer indefra. Det er tager tid og tålmodighed, at styrke sit selvværd, men det kan godt lade sig gøre! Vær god ved dig selv og forkæl dig selv.
Du kan jo selvfølgelig godt tage den bekræftelse, du har fået af drengene med dig, men nu har du jo hørt, at de synes, at du er flot. Og dog lyder det som om, at du stadig ikke er helt tilfreds. Du må kigge indad og tænke over, om det er det du vil bruge din tid på. Tænk over, om drenge du ikke engang rigtig kender eller føler noget for, skal have så afgørende betydning for dit selvværd.
Jeg synes det er ærgerligt, at du skal bruge så mange kræfter på det. Husk på, at din krop er meget mere end bare det folk ser på et billede. Din krop er dig. Din krop kan så meget mere, end bare at være flot.
Jeg håber, at jeg med mit svar har sat nogle tanker i gang, og at du vil overveje det en ekstra gang inden du vælger at sende et nøgenbillede til en, du ikke føler noget for. Du kan jo også gemme dem til én, du virkelig holder af. Så betyder den bekræftelse du får tilbage måske også mere for dig. Og så er dit behov for bekræftelse måske ikke lige så stort.
Du kan også helt droppe at sende nøgenbilleder og fokusere på, at bruge tid på det, der gør dig glad (og ikke bare noget hvor du bliver bekræftet i at du har en flot krop – du er så meget mere end det). Del din tid og dit liv med nogen du holder af, det tror jeg på vil gøre dig meget mere glad end, at en du ikke er interesseret i skriver “wauw” til et nøgenbillede af dig. Det kræver øvelse at afvænne sig fra at dele nudes, og man kan komme til at føle, at man mangler sin dosis af “wauw”. Derfor er det godt at være forberedt på, at man skal fylde noget andet på, så du hjælpe dig selv med at bruge tid på andet en nudes.
Skriv en liste med ting du kan gøre i stedet, hvad du hellere vil bruge din tid på, så du ved, hvad du kan gøre istedet, når trangen til at dele nudes dukker på.
Ring eller skriv til os på 116 111, hvis du har andre spørgsmål, eller har brug for at tale mere om det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen