Brev
Føler min stuck – udviklingstudent
Hej jeg er en pige på 15 år og føler mig stuck..
Jeg har det rigtig svært ved at være i skolen – og har tideligere gået til sygolog med om jeg havde social angst (Havde jeg ikke).
Da vi gik i hjemmeskole havde jeg det svært til tider men følte mig virkelig selvstændig og følte mig “fri” – at jeg kunne tage mig egne beslutninger og selv have den kontrol over mit liv.
Nu hvor vi er begyndt i skole igen føler jeg det hele flyder ud af hænderne på mig. Alt min nervøsitet er vent tilbage og mine krop problemmer – jeg er bange for at falde i det mørke hul jeg har været i før hvor jeg havde nogle ret intense tanker.
Men pointen er at jeg har ville være udviklingstudet siden jeg kan huske og at min mor er bange for om jeg psykisk kan udføre det år, kan jeg godt forstå – men føler mig bare så stuck her, vi har kigget på diverse efterskoler men det har aldrig været mig og vil gerne væk, langt væk.
Men er også mega bange… for at tage det skridt – for det er mange penge hvis jeg nu vælger at tage tilbage og har også diskuteret med min mor og gået på kompromi om hvor jeg skulle hen så jeg ikke var så langt væk.
(Jeg føler også jeg ikke selv kan tage en beslutning fordi min mor altid er over mig. At hun ikke skal have mig for langt væk)
Føler mig bare stuck her i Danmark og græder over ikke at have noget kontrol føler jeg længere.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre – man kan jo sige “Du skal jo kun være i skole 3 uger mere” – men efter det skal jeg jo i skole igen..
Hvor skal jeg gå fra her?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige.
Det lyder til at du har det rigtig svært i øjeblikket, og at det har stået på gennem et stykke tid, måske nogle år? Det er godt at du skriver ind til os, så vi kan prøve at hjælpe dig videre. At du skriver ind, viser, at du er en stærk pige, der ønsker forandring. Sejt gået!
Hvor er det dejligt at høre, at du kan tale med din mor om problemerne og også at du har gået til psykolog for at finde ud af, at du IKKE lider af social angst. Det lyder som om, du og din mor gerne vil ændre på situationen og har gjort noget for det.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad det er, du vil væk fra og føler dig stuck i. Er det dine klassekammerater? Det at gå i skole hvor lærerne strukturer dagen for dig? Er det din mor? Eller noget helt andet? Alt efter hvad der er den bagvedliggende årsag, er der forskellige måder at løse udfordringerne på.
Hvis det er dine kammerater, du ikke føler dig knyttet til, så kan jeg sagtens følge dig i, at det kan hjælpe med lidt ”luftforandring” og nye muligheder mht. kammeratskaber. Jeg kan også følge dig i, at det er en spændende udfordring at blive udvekslingsstudent i et land langt væk fra Danmark.
Jeg kan samtidig følge din mors bekymring for dig, og at hun ønsker, du skal være tættere på Danmark. På den måde kan hun lettere støtte dig, hvis behovet for det skulle opstå. Man behøver ikke tage om på den anden side af jordkloden for at føle sig langt væk fra alting. Hvis man ikke trives, kan det at flytte til en anden by i Danmark være nok til, at man føler sig enormt langt væk hjemmefra.
På baggrund af både din egen usikkerhed omkring det, og din mors bekymringer, kunne du måske starte med et sprogophold i sommerferien? Det kunne f.eks. være i England?
Fordelen er, at det er for en kortere periode, så du på den måde kan afprøve det at stå på egne ben i et fremmed land. Hvis du finder ud af, at det var den helt rigtige beslutning, så findes der mange gode muligheder for at tage hele- eller dele af en uddannelse (både ungdomsuddannelser og videregående uddannelser) i et andet land. Den del kan du snakke med en uddannelsesvejleder om – hvilket du måske allerede har gjort?
Du beskriver rigtig fint, at du fik det bedre under corona-nedlukningen og følte dig mere fri og selvstændig. Det får mig til at tænke på, om din følelse af at være stuck, hænger sammen et ønske om større frihed?
Måske kan du og din mor starte med at ændre noget i jeres hverdag? Måske kan I tage en snak om, hvordan I kan skabe en struktur derhjemme, så du får en større frihedsfornemmelse?
Du skriver ikke, på hvilken måde du føler dig begrænset, så derfor er det svært for mig at give et konkret eksempel. Men min pointe er, at du er så gammel og moden, at du godt kan få et større råderum over din egen hverdag. Det er det, du og din mor skal finde et kompromis omkring.
Det er svært at ændre på en struktureret hverdag med hensyn til at du går i skole. Du vil også få en fastlagt struktur, hvis du ender med at blive udvekslingsstudent. Voksne lever med en struktureret hverdag, når de går på arbejde, handler ind osv. Nogle er så heldige, at de selv kan strukturere deres arbejdsdag, men langt de fleste må i et vist omfang tilpasse sig de vilkår, der er på arbejdspladsen – præcis som en skoleelev må tilpasse sig vilkårene i skolen.
Men som sagt, synes jeg du skal tænke over, hvad der kan være den bagvedliggende årsag til, at du føler dig stuck. På den måde bliver det lettere at gøre noget ved det; både for dig og din mor.
Hvis du har behov for det, er du også meget velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen og tale med en rådgiver. Det kan måske være lettere for dig at tale om det end at skrive ned i et brev? BørneTelefonen har nummer 111116.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.
Mange venlige hilsner
BørneTelefonen