Brev
Skole
Hej børne telefon
Jeg går i 7. Klasse nu men vi skulle blades med en anden skole inden jeg kom i 7 og jeg er den eneste pige der kommet derhen og er den eneste nye i klassen
Men har det ikke godt føler mig uden for og for ondt i maven så jeg må gå hjem
Min mor og jeg har prøvet og tale med skolen om og komme hen til den anden skole hvor alle mine venner er men de siger jeg ikke må og gider ikke og skifte hel byg skole for så kommer jeg længer væk for mine venner
Ved i hvad mig og min mor kan gøre
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tusind tak for dit brev til brevkassen. Hvis du kigger vores andre breve igennem, vil du hurtigt opleve at du absolut ikke er alene med disse følelser!
Det må være udfordrende at skulle starte på en helt ny skole, og endda uden sine venner. Jeg kan se at du er 13 år gammel, altså er du teenager. En alder der som oftest er rigelig udfordrende i sig selv for de fleste. Kroppen og sindet forandres, og de fleste oplever at have brug for trygge og faste rammer med bl.a. deres tætte venner i skolen.
Drengene, som er flyttet fra din skole og over til den nye. Er det mon rigtig forstået at de er i din parallelklasse? Er der nogle af dem du måske snakker godt med, så du ikke går og måske føler dig så alene på den nye skole? Ensomhed kan nemlig give maveonde som du beskriver, og dette skal der tages hånd om, som jeg kan læse at du og din mor har prøvet, dog uden held. Her på BørneTelefonen beskriver vi ensomhed som:
“Når du føler dig ensom, fortæller følelsen dig om noget, du har brug for – ligesom sult fortæller dig, at du har brug for mad fra køleskabet. Hvis du ikke føler, at der er nogen mennesker, du kan få kontakt til, når du er ensom, så føles det lidt ligesom at være sulten og kigge ind i et tomt køleskab.”
Og ligesom med følelsen af sult, så skal der også handles på følelsen af ensomhed, som jeg skrev tidligere.
Idet det ikke er en mulighed at flytte skole, så tænker jeg at mit råd skal gå på, hvordan du måske kan skabe dig nye venskaber, og føle sig som en del af fællesskabet i den nye klasse. Til det vil jeg gerne starte med at vedhæfte et link, hvor Abdel Aziz og Youtube-mediet “Spurgt”, giver nogle råd til det at være ny i en klasse, og hvordan man måske kan skaffe sig venner i den nye klasse: https://bornetelefonen.dk/video/abdel-aziz-spurgt-svarer-ny-i-klassen-hvordan-faar-jeg-venner/.
Derudover er mit bedste råd til dig at prøve og give dig selv tid til at falde til i den nye klasse. Jeg vedhæfter her et link, hvor du kan få nogle forslag til hvordan du kan starte en samtale – smalltalk – med dem fra din klasse: https://bornetelefonen.dk/small-talk/. Måske du via disse råd, kan finde modet til at forsøge igen, og prøve at starte en samtale med de andre i klassen? Måske du kunne invitere pigerne hjem til dig? Måske holde et pyjamasparty, men film, slik, popcorn, pizza osv. Således kan i rigtig få snakket om alt og ingenting, men vigtigst af alt har du muligheden for at få snakket med pigerne?
Håber mine forslag giver mening, og ellers er du altid velkommen til at skrive ind igen, eller måske ringe til os på 116 111.
De bedste og varmeste hilsner og tanker
BørneTelefonen