Skole skift? Veninder?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at du virker som en pige, der tænker meget, som er rigtig god til at overveje sit liv, og som gerne vil lære en masse. Det er alt sammen ting, der er med til at gøre dig stærk, og som kan hjælpe dig med at skabe lige præcis det liv, du gerne vil have.

Samtidigt kan jeg godt forestille, at det engang i mellem må være lidt svært at have så mange tanker, og måske skulle føle en masse tvivl.

Derfor er jeg glad for at læse, at du allerede har snakket med din mor om måske at skifte skole. Det kan være, at du også kan snakke lidt med dine venner omkring det. Det kan jo være, at de har haft nogen af de samme tanker, eller at de kan komme med gode spørgsmål eller råd, som kan hjælpe dig. Jeg ved ikke, om det er noget, du kunne overveje at gøre?

Du skriver, at du nogle gange tænker på det også glemmer du det igen. Jeg tænker, du her mener, at du kan opleve, at du glemmer dine mange tanker omkring skolen, og altså dine bekymringer hertil. Det er meget naturligt (og nogen gange godt). Du har jo også travlt med andre ting. Jeg forestiller mig i hvert fald, at lektier, frihedsinteresser og venner kan hive dig i andre retninger. Og måske også gøre, at den skole, du er på nu indimellem føles god, hyggelig og rigtig for dig.

Der er mange, der oplever at ønske dig lidt væk engang i mellem. Det er også meget naturligt, og det kan faktisk også være sundt at overveje andre veje og muligheder. Det er godt at vide, at der er flere måder at gøre ting på, og at man har valg her i livet; at man er med til at skabe sit eget liv.

Men det kan også være med til at gøre, at man måske føler sig forvirret og usikker. Som, hvis man havde en følelse af, hvilken vej man gerne ville gå, at man vidste hvor man ville ende, men der var over 10 forskellige retninger, man kunne tage. Man bliver måske helt overvældet.

Her kan andre mennesker, vi stoler på være rigtig gode at have.

Du kan måske også prøve at lave en ’for og imod liste’, hvor du på den ene side af et stykke papir skriver alle de grunde, du kan finde til at skifte skole, og på den anden side skriver grundene til at blive på din nuværende skole.

Det kan måske være noget, du kigger på sammen med din mor? Du skriver jo, du allerede har snakket med hende om dine tanker, så måske vil det være nemt at fortsætte de tanker med hende. Så, kan du også nævne dine tanker omkring penge til bus, da jeg tænker, hun vil kunne hjælpe dig med at finde ud af alt det. Også sådan, at det ikke bliver grunden til, at du ikke følger den her drøm, hvis du beslutter, at det er det, du allerhelst vil.

Du skriver også, at du overvejer, hvordan det vil være med dine nuværende venner, hvis du skifter skole, og at du samtidigt tænker, det måske også kunne være fedt med nogle nye venner. Det er rigtig gode tanker, og det giver god mening, at du har dem. For det er jo selvfølgelig vigtigt med venner.

Det er rigtig tit sådan, at når vi vælger en ting til, så vælger vi også noget andet fra. Det kan være svært, men det er også med til at give plads til de ting, vi vælger at have i livet. Sådan, at vi kan nyde dem.

Du kunne også overveje, at snakke med en af dine lærer om dine tanker. Måske de kan hjælpe dig med at få noget mere læring, give dig ekstra opgaver eller lave lidt om på undervisningen for jer alle sammen.

Du kan måske kigger her:Guide: Er skoleskift noget for dig? og Guide: Godt og skidt ved din skole. Du vil måske også kunne få brug for denne: Guide: Skriv et brev – tanker om skoleskift

Til sidst vil jeg også foreslå, at du kan prøve at træde lidt væk fra dine mange overvejelser ved måske at gå en tur, lytte til noget musik eller se en god film. Nogen gange hjælper det at komme lidt væk fra de ting, vi bruger så meget tid på. Så har vi måske ny energi og nye tanker, der kan hjælpe os videre, når vi vender tilbage.

Du har vist en styrke ved at skrive herind. Den styrke håber jeg, at du kan finde frem igen. Jeg håber, den kan give dig mod til at træffe et valg og stole på din beslutning.

Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen, også ved at ringe, sms’e eller chatte med os på BørneTelefonen på: 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

læs mere om skoleskift

Tænker du på at skifte skole eller skal du snart skifte skole? Der kan være mange grunde til, hvorfor du vil skifte skole. Nogen børn skifter f.eks. skole, hvis de bliver mobbet eller ikke føler, at de passer ind i klassen. For andre handler det mere om undervisningen, og de har enten brug for mere hjælp eller flere udfordringer.

Det er en stor beslutning at skifte skole, og det er vigtigt, at du får talt med nogen om det. Måske er du usikker på, om et skoleskift er noget for dig? Måske har du brug for hjælp til at tage beslutningen? Det kan også være, du ikke helt ved, hvordan et skoleskift fungerer.

Hvis du snart skal skifte skole, kan det være du tænker over, hvordan du får sagt ordentligt farvel til dine gamle klassekammerater. Eller hvordan du får venner i den nye klasse.

Få svar på spørgsmålene om skoleskift og få en masse råd om, hvordan du får det sagt til dine forældre eller lærere. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner i en ny klasse eller læse breve fra andre børn, der går med samme overvejelser.