Brev
Savner mine gamle venner
Hej BørneTelefonen.
Jeg er luge flyttet skole her efter sommerferien for en uge siden. Og jeg har det faktisk rigtig godt på min nye skole, og de er alle rigtig søde, men der er nogle gange hvor jeg føler mig ensom. Men det er egentlig fordi, at jeg hele tiden ser mine gamle venner fra den gamle skole, i området hvor jeg bor.
Jeg var lige begyndt at få det godt i min gamle klasse, men skoleflytningen var planlagt lang før.
Men min gamle skole skulle alligevel have blandet klasserne på årgangen, men jeg ser bare to af mine bedste venner fra den gamle klasse som kom sammen i de nye, jeg ser dem på tiktok og Snapchat med deres nye venner og andre venner, men jeg føler at de ikke har tid til mig mere, og jeg savner dem helt vildt og overvejer om jeg har lyst til at skifte tilbage, men jeg tror bare at jeg vil fortryde det.
Men jeg bliver bare så ked af det, når jeg ser at mine bedste veninder fra den gamle skole leve videre uden mig, og det er bare rigtig hårdt.
Håber at i kan hjælpe mig.
Hilsen pige på 12
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig!
Først og fremmest: Tak for dit brev! Jeg er glad for du skriver, om det der fylder for dig lige nu.
Du skriver, at du lige har skiftet skole, og at du egentlig har det godt på skolen. Men at du savner dine gamle venner, og ikke føler de har tid til dig mere.
Jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er en stor omvæltning at skifte skole. Der er mange nye mennesker, du skal forholde dig til, og måske andre måder at gøre tingene på, end I gjorde på din gamle skole? Men du skriver også, at du faktisk har det rigtig godt på din nye skole, og at alle er rigtig søde. Det tænker jeg er en rigtig god start!
At du savner din gamle klasse, og alt det velkendte, er ikke spor mærkeligt. Man kan godt savne det gamle og og trygge, og samtidig være glad for det nye. Det betyder ikke nødvendigvis, at det var en forkert beslutning at skifte skole. Du skriver også selv, at du nok vil komme til at fortryde det, hvis du skifter tilbage til din gamle skole.
For den gamle klasse findes ikke mere, nu hvor årgangene er blevet blandet.
Så det du KAN gøre noget ved, det er det med at savne dine veninder. Jeg kan godt forstå det er hårdt, at se dem få nye venner, og “leve videre uden dig”, som du flot formulerer det. De har hinanden, og du står alene med alt det nye. Måske du kan prøve at høre, om I skal mødes og lave noget sammen, og så kunne du fortælle dem, hvordan du egentlig går og har det. At du synes det er lidt overvældende med alt det nye, og at du savner dem helt vildt?
Du skriver, at du ikke føler, de har tid til dig mere. Og det kan også godt være, det er sådan lige nu, fordi de også skal finde sig til rette i en ny klasse. Men det betyder ikke nødvendigvis, at de ikke også savner dig og jeres venskab. Det finder du kun ud af, ved at snakke med dem, og fortælle dem hvordan du føler. Måske de har det på samme måde som dig?
Heldigvis kan man godt både have nye og gamle venner, og måske kan du møde nogle af deres nye venner, eller de kan møde nogle af dem fra din skole. Hvad tænker du om det?
Jeg håber du kan bruge mit svar til at komme lidt videre, og jeg håber du falder rigtig godt til på din nye skole. Det lyder til, du allerede er godt på vej.
Du er altid velkommen til at skrive igen, eller ringe ind til BørneTelefonen på 116111, hvor du kan være anonym, og hvor der sidder rådgivere klar til at snakke med dig døgnet rundt.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen