Brev
Min gamle mobber er startet på min skole
Brevet er anonymiseret af brevkasseredaktionen
Kære BørneTelefonen
Jeg har brugt tid på at finde et brev her der var i en situation så tæt som muligt på min, men har ikke kunne finde noget, så derfor skriver jeg. Min mobber fra min gamle skole er startet den samme dag som mig, uden at jeg vidste det… Hun har sagt ting om mig der slet ikke er sande, og alle i min klasse hader mig nu :(. Min mobber var grunden til at jeg flyttede. Jeg har snakket om at flytte med min far i lang tid, og nu er det endelig sket, og han sagde at det vil blive den klasse jeg kommer til at gå i resten af skoletiden. (Jeg er lige startet i 7)Der ligger kun de her 2 skoler inden for overskuelig afstand, ellers er der 1 time at cykle til en anden skole. Jeg har tænkt meget over min situation, og jeg er kommet frem til at jeg gerne vil skifte tilbage til min gamle skole, for dér havde jeg en mega god ven og en mega god veninde, jeg tilbragte al min tid med. Min gode veninde har ikke telefon, og derfor har jeg ikke snakket med hende siden – hvilket jeg rigtig gerne vil, fordi hun er så omsorgsfuld og virkelig forstår mig! Jeg kan ikke se andre muligheder? Men jeg ved bare at min fra vil blive så sur…
– F
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tusinde tak for dit brev. Hvor er det godt, at du rækker ud efter hjælp når du står i en svær situation.
Du fortæller, at du lige har skiftet skole fordi du blev mobbet på den gamle skole og nu opdager du at “din mobber” er flyttet til samme nye skole.
Det er altså noget af det mest uheldige jeg har hørt om. Lige som du troede at du skulle blive fri for mobningen så flyttede den med. Det må have føles som noget lignende et mareridt at opdage det den første skoledag. Puha
Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig så du kan beslutte – sammen med din far og evt. din lærer hvad I gør.
Det er som en start vigtigt at sige, at jeg godt kan forstå, hvis din fars ord bekymrer dig. Det lyder som om, at han ikke helt forstår alvoren og derfor kommer til at tænke, at en beslutning er fast. Men hvis du ikke har det godt, så er han også nødt til at lytte.
Du ved allerede at mobning er noget værre møg og at det ædelægger så meget.
Mobning findes der hvor de voksne ikke formår at skabe en mobbefri-fællesskab. Det er altid de voksnes ansvar at skabe et fællesskab, hvor alle har det godt. Faktisk står der i loven at alle skoler skal have en anti-mobbe-strategi. Det betyder at skolelederen skal sørge for, at der ikke findes mobning på skolen.
Først og fremmest forstår jeg fuldt ud, hvis du ikke kan holde tanken om at gå i klasse med din gamle mobber ud. For det lyder også som om, at hun har gjort nogle ting, der har gjort dig ondt.
I din gamle klasse var der problemer med at skabe et godt og trygt fællesskab. Måske det også kan være derfor, at hun har valgt at skifte skole. Du har sikkert hørt det før, men ofte har dem, der mobber andre det skidt selv. Nogle mobber faktisk også fordi de selv er bange for at blive mobbet på grund af at fællesskabet er utrygt.
Jeg forstår godt hvis du synes det lyder underligt eller måske endda føler det er ligegyldigt, når nu hun har gjort dig så ked af det. Men måske det også kunne være lidt interessant at finde ud af, hvorfor hun mon har haft lyst til at skifte skole – ligesom dig?
Hvem ved? Måske hun også kunne bruge en ny start, hvor hun ikke mobber.  Det er ikke sikkert, at hun har lyst til at fortsætte det her. Hvad tænker du – er det helt udelukket?
Jeg får lyst til at høre mere om, hvordan det ellers er i din nye klasse (Det kan du selvfølgelig ikke svare på her og nu). Men netop fordi mobning handler så meget om en klasses kultur, så kan det måske også være, at kulturen i den nye klasse kan betyde, at mobningen ikke kan få rum – også selvom hun er startet.
Det er som sagt skolens ansvar at skabe en god kultur og elevernes alene. Jeg vil foreslå, at du og din far hurtigst muligt tager et møde med din nye skole og fortæller dem om din situation. Jeg ser det som meget vigtigt at de kender til jeres fælles historie.
Hvis det er en knaldgod klasse med et rigtig stærkt lærerteam og fællesskab, så er det måske muligt for jer kan gå i samme klasse og kan få det nogenlunde okay med hinanden. Men igen er det bare rigtig vigtigt, at I får god hjælp af nogle voksne.
I behøver ikke være bedste venner. Men du er nødt til at kunne se dig selv i samme rum som hende. Det lyder vildt men der er stor sandsynlighed for at din gamle mobber ikke hader dig, men mere hader sig selv. Hun ved højst sandsynligt godt, at hun har opført sig dårligt over for dig og at du faktisk er uskyldig. Hun har brug for hjælp og tryghed til at blive sød.
Jeg ved at det sikkert lyder vanvittigt for dig og det forstår jeg virkelig godt. Jeg ved hvad det vil sige at være udsat for mobning og jeg ved fra andre børn, hvor ondt det gør. Men hvis vi tænker på at det er de voksne i fællesskabet og ikke det enkelte barn som har ansvaret for at stoppe mobberiet, så kan det måske hjælpe.
Det andet I kan gøre, er at ringer til den gamle skole og får et møde med dem og fortælle om situationen. Hvis du skal flytte tilbage til den klasse, så skal de voksne kunne stå inde for at fællesskabet er blevet bedre, ellers er jeg bange for at det kan ske igen bare med en ny mobber. Forstår du mon hvad jeg mener?
Jeg tænker også på om du eller din far kan få din nye lærer til at tale med din gamle mobbers forældre. Det ville jo være dobbelt uheldigt hvis I begge vælger at flytte tilbage til den gamle klasse. En ting er helt sikkert og det er, at der skal hurtigt nogle voksne på banen, for det er ikke dit ansvar at løse problemet.
Du er meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116111 og fortælle mere om det. Jeg forestiller mig at din første skoledag er god at få snakket med nogen om da du ha fået et chok.
Jeg synes det er er svær situation du står i. Jeg vil faktisk foreslå at du viser din far dette svar, for han forstår måske ikke alvoren af mobning, som vi gør på BørneTelefonen og det er ham som skal hjælpe dig fordi han har ansvar for at du har det godt. Måske vil han endda ringe til ForældreTelefonen på 35555557 og få vejledning, hvis du viser ham brevet.
Jeg håber- og tror på at du og de voksne kan finde en god løsning, så du kan få lov til at få nogle gode sidste skoleår.
Stort kram fra
BørneTelefonen