Brev
Jeg skal skifte skole, og har prøvet at begå selvmord
Brevet er anonymiseret af redaktionen
Hej jeg er en pige på 12 år. Jeg har det ret svært for tiden, og det eneste der faktisk bekymre mig er en ny skole.
Jeg går i 6 klasse, og har gået på samme skole de sidste 6,5 år, ( 0 klasse med ) og har de bedste venner på min skole. Men nu skal min mor flytte sammen med hendes kæreste som bor omkring 35 minutter væk.
Det jeg er bange for, med det her skoleskift efter juleferien, er at jeg ikke trives på den nye skole, at jeg bliver drillet, på grund af at jeg er overvægtig.
Men hvis jeg nu bliver godt tilpas på den nye skole, er problemet at jeg skal flytte skole igen. Jeg har været så bange og bekymret, at jeg har prøvet at begå selvmord.
Ved det lyder latterligt men kan i hjælpe mig.
Vh X.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig på 12 år
Hvor er det godt, at du skriver ind til os, når du er så nervøs for at skifte skole. Jeg vil give dig nogle idéer til, hvordan du kan få hjælp til din skolestart.
Det er altid svært, især når man skal flytte, hvis man ikke selv har været med til at bestemme det. Jeg tror, at alle har prøvet at være meget nervøse, når de skal starte noget nyt. Man ved ikke, hvordan det bliver, og om de andre er søde. Men du skal huske på, at der er store chancer for, at det bliver helt fint for dig.
Jeg kan godt forstå, at du er ked af, at I skal flytte, når du har det godt på din skole. Og det er helt naturligt at savne sine gamle klassekammerater i starten. Heldigvis kan du både ses med, ringe til, skrive med og facetime med din gamle klassekammerater, så du ikke helt mister kontakten med dem. Det er selvfølgelig noget andet end at dele sit daglige liv med dem, men det kan måske trøste dig lidt at tænke på det.
Har du mon talt med din mor om, at du er meget bekymret for at skifte skole? Hvis du ikke har det, vil jeg foreslå dig at tale med hende. Du kunne f. eks. sige: “Mor, jeg er altså ret nervøs for at starte i den nye skole. Kan vi tale lidt om det?” Hun kan måske hjælpe både ved at lytte til dig. Men måske kan hun også hjælpe dig rent praktisk. Det kunne være, at I kunne tale med din nye klasselærer og fortælle, at du faktisk er lidt utryg ved at skulle starte ny skole. Læreren vil så kunne hjælpe dig i klassen.
Måske vil læreren lave noget gruppearbejde, hvor du bliver sat i gruppe med nogle, som læreren ved, er søde og gode til at tage imod nye elever. Læreren kan også vælge at sætte nogle aktiviteter i gang i klassen, der kan være med til, at du lærer de andre elever at kende hurtigt.
Du kan måske også selv tale med din lærer om din nervøsitet, når du begynder. Så kunne du f. eks. sige: “Jeg vil gerne tale med dig. Kan det mon lade sig gøre?” Og så kunne du sige: “Jeg ved godt, at det er meget almindeligt at være nervøs, når man begynder i en ny skole. Men jeg tænker på, om du mon kan hjælpe?”
Jeg kan godt forstå din nervøsitet omkring at blive drillet på grund af din overvægt. Måske har du oplevet at blive drillet før, siden du tænker over det? Nogle gange kan det faktisk ikke betale sig at bekymre sig om at blive drillet. Mest fordi det tit er sådan, at der ikke er nogen, der driller. Hvis du så på et senere tidspunkt oplever, at nogle driller dig, kan du altid enten selv eller sammen med din mor tage fat i læreren og fortælle, at du bliver drillet. Det er nemlig lærerens opgave at sørge for, at alle elever har det godt, og at ingen bliver drillet.
Du skriver, at du er nervøs for at skifte skole igen, hvis du falder godt til. Hvorfor skal du mon skifte skole igen? Kan det have noget at gøre med, at du skal op i udskolingen næste år? Måske blander skolen klasserne, når eleverne skal op i 7. klasse. Der kunne du måske huske på, at selvom eleverne kender hinanden på tværs af klasserne, så ved de heller ikke, hvordan det er at være i klasse sammen. Der vil også være noget nyt for dem, når klasserne starter i 7. klasse.
Jeg er glad for, at dit selvmordsforsøg ikke lykkedes. Nogle gange kan det dog se sådan ud, at der ikke er andre muligheder ud af bangeheden. Men det er der. En af de bedste muligheder for at slippe for at være bange er at dele sine tanker med nogen. Det kan være ens forældre eller en lærer på skolen, som man har tillid til. For det letter virkeligt meget, når man deler sine tanker med nogen og ikke føler sig helt alene om sine tanker.
Hvis du vil tale med nogen om, hvem du skal vælge at tale med, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på telefonnummer 116111. Vi sidder mange rådgivere, der gerne vil tale med dig. Og vi er vant til at tale om svære ting. Vi vil gerne tale med dig – uanset hvad du vil tale med os om. BørneTelefonen er altid åben, så du kan ringe lige, når det passer dig. Det er gratis at ringe og du behøver ikke at fortælle, hvem du er.
Du har skrevet herind. Det viser både dig og mig, at du gerne vil have hjælp. Nu skal du til at vælge, hvem du vil tale med, så du kan få hjælp. Jeg tror på, at du godt kan.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Mange varme hilsner,
BørneTelefonen