Brev
Hvad skal jeg gøre i skolen?
Jeg føler ikke at jeg har nogle venner.
Alle ignorere mig her i skolen.
Der er ret mange gange hvor at de ignorere mig når jeg spørg om jeg må være med, fordi at de ikke vil have mig med.
Jeg gåe lidt alene i frikvarterende, og nu er jeg lidt ensom.
Vi har meget om popularitet i vores klasse. Der er mange der tænker “hvis man ikke er populær så er man ikke sød”
Og så er det bare lidt svært at være en af de mindst populære i klassen
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Tak for dit brev, hvor er det godt, at du skriver. Du skriver at du er ensom og ikke føler, at du har nogle venner. Jeg kan godt forstå, hvis det gør dig ked af det og jeg vil prøve at hjælpe dig, så godt som jeg kan.
Jeg kan læse, at du forsøger at spørge om du må være med, men at de ignorerer dig, når du spørger. Det må være meget ubehageligt, at blive ignoreret på den måde og jeg syntes faktisk, at det er tarveligt af dem. Du skriver, at det betyder meget om man er ´populær´ i din klasse. Jeg ved fra andre børn og unge, at det at være ´populær´ kan være noget, som fylder rigtig meget.
Om man er populær har ikke noget, at gøre med om man er sød. Selvom der måske er mange der tænker sådan, så er det altså ikke sådan det er.
Jeg kan i dit brev ikke læse, om du slet ikke har nogle venner i din klasse? Hvis det er de ´populære´ der ignorerer dig, er det så måske en mulighed, at være sammen med nogle af de andre?
Har du snakket med en voksen om, hvordan du har det i klassen? Kunne du måske snakke med dine forældre om det? Det er vigtig, at have nogen at snakke med, når man føler sig ensom som du gør. Det er ikke en følelse, som du skal gå med alene.
Jeg tænker også, at det vil være en god ide, at snakke med din lærer om det. Det er lærerens ansvar, at alle elever har det godt i klassen og at alle bliver behandlet ordentligt. Hvis du fortæller dine forældre om hvordan du har det, kan det være, at de kan hjælpe dig med, at snakke med din lærer. Det kan måske gøre det lidt nemmere, at få det sagt.
Du skal vide, at du altid er velkommen til at skrive igen eller til at ringe til BørneTelefonen på 116111 hvis du har brug for, at snakke.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og at du får snakket med nogen om det. Du fortjener, at have det godt i din klasse.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen