Brev
ung dreng med problemer
hejsa mit navn er m og jeg søger lidt vejledning/hjælp.
jeg har ADHD og Aspergers Syndrom og jeg har det meget svært med at komme i skole, ud af min seng, få betalt til diverse, socialisering, soveproblemer og ensomheden.
jeg ved ikke hvad jeg skal/kan gøre. jeg vil blandt andet gerne have lidt råd til at få styr på min hverdag, og at få valgt en uddannelse som passer til en med ADHD og Aspergers Syndrom.
hilsen m
Dreng, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære m
Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du beder om noget vejledning og hjælp til dit liv, for når man som du har ADHD og Aspergers Syndrom, er der meget der skal klares.
Andre unge på 19 år kan også synes, at livet er svært at håndtere, men med dine diagnoser har du naturligvis nogle særlige udfordringer, som du skal have hjælp til at komme videre med.
Det er svært for mig direkte at råde dig, da jeg jo ikke kender dig, men jeg vil foreslå nogle steder, hvor jeg tænker, at du kan få hjælp.
Jeg tænker, at du enten skal have hjælp via din skole eller via din sagsbehandler i kommunen.
Jeg kan forstå på dit brev, at du går i skole, og måske findes den mest nærliggende hjælp her. De må jo kende til dine problemer med at passe skolen, komme op til tiden etc. Jeg ved jo ikke, hvad det er for en ungdomsudddannelse, du er i gang med, men på alle uddannelsessteder er der adgang til både studievejleder og psykolog, og når jeg læser om dine problemer, tænker jeg, at du kan få hjælp her.
Studievejlederen vil kunne hjælpe dig med at finde dine stærke og svage sider, så du nemmere kan vælge en videre uddannelse, og han/hun kender også til dine rettigheder med hensyn til evt. specialpædagogisk støtte.
Psykologen vil kunne hjælpe dig på det personlige plan bl.a. ved at snakke med dig om din ensomhed og dine søvnproblemer og hjælpe dig til at komme videre med det.
En anden mulighed for hjælp kan du finde hos din sagsbehandler i kommunen. Sagsbehandleren kan også vejlede dig med hensyn til uddannelsesvalg og henvise dig til psykolog, hvis du ønsker det. Hvis du ønsker at være anonym, kan du henvende dig til Den anonyme Ungerådgivning i din kommune.
Jeg har også lyst til at henvise dig til www.ungekompasset.dk, der er en hjemmeside for sårbare unge, hvor du kan finde vej til hjælpen.
Her kan du se, hvilke muligheder for hjælp, din kommune tilbyder, du kan se, hvilke foreninger ( bl.a. ADHD- og Asbergerforeningen) der har tilbud om hjælp, du kan læse om andres personlige historier og du kan via link til Headspace få nogen at tale med og tilbud om socialt netværk.
Som du kan se, er der mange muligheder for hjælp. Alle tilbud kræver af dig, at du tager kontakt til dem, og måske kan det virke lidt overvældende og uoverskueligt?
Hvis du synes det, vil jeg opfordre dig til at logge dig ind på vores UngeChat, hvor du kan chatte videre med en rådgiver om dine udfordringer og de forslag om hjælp, jeg har givet dig her.
Mange gode tanker og held og lykke fra BørneTelefonen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.