Brev
Udvekslingsstudent og dårlige karakter
Hej.
Jeg er en pige på 15 år, jeg går i 9. klasse.
Min familie og jeg har over et halvt år, planlagt at jeg skulle være udvekslingsstudent næste år.
Vi vidste godt, at man skal have mindst 7 i gennemsnit for at blive optaget på en High School. Jeg havde et gennemsnit på 5 i 8 klasse. Men jeg vidste at jeg kunne forbedre mig en del, så vi fortsatte med at søge ind, trods mine karakterer ikke var gode nok.
Sagen er den, at vi har fået af vide at der kun er 3 pladser på den skole, jeg kan gå på. 2 af dem er reserveret til EF (dem rejser jeg ikke med). Det vil sige, at der kun er 1 plads tilbage. Vi har fået af vide, at skolen vælger den med bedst karakter.
Problemet er bare at, jeg skal sende mine års karakterer fra 7, 8 og dem jeg fik i starten af 9 klasse. Det er dem der ikke er så gode.
Jeg har taget mig sammen, det seneste halve år. Så derfor er mit gennemsnit på ca. 7. Men dem kan jeg ikke nå at sende, da vi først får dem om noget tid, og vi skal sende karakterende snart.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Det er min største drøm, at komme til USA på HIGH SCHOOL!
Hilsen den fortabte…
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 15 år
Jeg kan godt forstå, du gerne vil afsted til USA.
Måske du/I kunne kontakte dem og fortælle din situation. Og så høre hvad du skal gøre for at øge dine chancer for at få pladsen. Du kan fortælle dem, at du har gjort en stor indsats for at forbedre karakterne. De sidste karakterer du får, vil du meget gerne sende med. Husk at fortælle dem, at det er din største drøm at komme på High School i USA.
Eller tal med dine forældre om de vil hjælpe med at kontakte dem. Måske er de på sprogrejserne forstående og lader dig få lov til at afleverer forhåndsgodkendte karakterer, hvor dine lærere kan skrive den karakter ned du ville få, så du i stedet kan sende dem.
Ved du hvor mange du konkurrerer med og hvad ligger de på i gennemsnit? Det kunne jo være, at du alligevel er en af de bedste der søger til skolen og du får en plads.
En anden ting er at tale med dine forældre om, hvad du så kunne tænke dig hvis du nu ikke får en palds. Det er jo kun en plads og hvis mange søger er chancen lille. Man kan jo også tage på sprogrejse i sommerferien for eksempel. Efterskole eller søge ind gennem godgørende organisationer. Og hvis man ikke kommer til USA denne gang, kan du komme afsted senere i livet i stedet. Der er mange organisationer, hvor man også kan komme på ophold senere.
Jeg krydser for at det lykkes.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen