Brev
Snit og gymnasie
Hejsa.
I 8’ende klasse gik jeg op i skolen og mine karaktere, men jeg vidste godt, at jeg var god til nogle fag, og specielt mindre god til at andre. Jeg lå altid over middel i matematik, fik 10 og 12 i det meste jeg lavede, mens jeg i engelsk fik 02 og 4.
Jeg øvede mig utroligt meget i engelsk inden vores skriftlige eksamner, men opnåede desværre stadig kun 02 i skriftlig engelsk..
Jeg fik mine standpunktskaraktere, hvilket jeg ikke var stolt af.
Det resulterede så også i mit snit; 5,4.. Jeg blev rigtig skuffet over mig selv, og jeg blev også overrasket. At jeg kun lige lå lidt over snittet til gymnasiet gjorde mig faktisk skrækslagne.
Nu er jeg startet i 9’ende og min lærer fortalte så at langt de fleste “kun” røg to karaktere ned i fagene, og dér brød min verden sammen indeni.
Så kan jeg jo ikke komme på gymnasiet som jeg vil?
Hvordan vurderer de og udregner de ens snit sidst på året?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15,
Karakterer og gennemsnit er noget der fylder meget for rigtig mange af dem, vi taler med på BørneTelefonen.
Der ligger et stort arbejde i at få både 10 og 12-taller. Men som du selv beskriver, så ligger der mindst lige så stort et arbejde i at få 02 og 04 i de fag, man ikke har nemmest ved.
Der vil næsten altid være nogle fag, man er bedre til end andre.
Så du kan bestemt være stolt af dig selv.
Næsten alle der går på en uddannelse oplever at få 02 og 04.
Det der er vigtigt at huske på er, at karakterer er et øjebliksbillede. De rykker sig hele tiden, og man kan selv påvirke dem. Præcis som du gjorde en indsats for, da du øvede dig i engelsk.
En karakter er altså et tal, der kan ændre sig over tid.
Det fortæller ikke noget om dig som person, men noget om hvilke styrker og potentialer du naturligt har, og hvor du skal arbejde ekstra for det.
Når din lærer taler om, at mange ryger to karakterer ned i 9.ende klasse, ved jeg ikke, om han/hun taler ud fra en erfaring? Eller hvor det ”at ryge to karakterer ned” ellers kommer fra.
Derfor synes jeg, at det ville være rigtig godt, hvis du havde mod på at kontakte læreren igen, og dele din bekymring.
Du kan tage fat i vedkommende og fortælle, at du har et stort ønske om at komme ind på gymnasiet, og at karaktererne derfor bekymrer dig.
Fortæl læreren det samme, som du har beskrevet her. Så har han eller hun de bedste forudsætninger for at kunne hjælpe dig.
Regler om hvordan standpunktskarakterer osv. regnes ud, er jeg desværre ikke sikker på. Derfor tænker jeg også, at du vil få et meget klarere svar på det også, hvis du får snakket med din lærer.
Jeg er ret overbevist om, at så snart du har fået lidt klarere svar, og at I måske har fået udarbejdet en plan for, hvordan du kommer på gymnasiet som du ønsker, så vil du blive mere rolig igen.
Jeg ønsker dig al held og lykke.
De aller bedste hilsener fra
BørneTelefonen