Brev

Skolepress og Stress

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år

Tusind tak for dit brev. Det er super godt, at du skriver til BørneTelefonen, når du har en stresset og deprimerende periode i dit liv og ikke ved, hvordan du skal komme igennem de sidste uger. Jeg vil rigtig gerne forsøge at besvare dit spørgsmål så godt, som jeg kan.

Du virker som en meget fornuftig og aktiv dreng ud fra, hvad jeg kan læse i dit brev. Men som du selv understreger, så er din hjerne begyndt at sige fra. Og det er rigtig vigtigt, at du lytter til dig selv, når du kan mærke, at det hele pludselig begynder at ændre sig.

Det er aldrig særligt sjovt at føle sig dårlig, svimmel, helt uden energi, ikke at kunne koncentrere sig og ikke kunne huske og opfange, hvad folk siger til en. Det kan bestemt ikke være rart for dig.

Hvor er det bare ærgerligt, at dit fravær er ved at være lidt over det antal, det må være, fordi du har været til begravelser og på ferie uden for ferieugen. Jeg kan sagtens følge dig i, at det er en svær situation for dig.

Jeg tænker, at det er vigtigt, at du får noget hjælp til at få det bedre, så du kan komme igennem de sidste uger – og resten af din gymnasietid.

Da du er 16 år gammel, er det de voksnes ansvar at hjælpe dig. Jeg overvejer derfor, om du mon har talt med nogen om, hvordan du har det?

Jeg tror måske, at det kunne være en god idé for dig at tale med din egen læge. Han/hun kan vurdere, om det er stress eller noget andet, du går igennem lige nu. Lægen kan også hjælpe dig med, hvordan du kan få det bedre, og han/hun kan svare på, om en sygemelding er det bedste for dig.

Måske er det også en mulighed for dig at tale med dit gymnasium og dine forældre om det? Det kan være meget forskelligt, hvilke regler, der gælder på det enkelte gymnasium. Derfor tænker jeg, at du sammen med dine forældre kan finde ud af, hvilke muligheder der er for dig i din situation.

Jeg kan læse du har et fritidsjob 9 timer om ugen. En mulighed kunne måske også være du i et par måneder kan aftale, du ikke arbejder, så du kan fokusere på at afslutte 1. g? Bare en tanke, det gælder om at få ændret nogle ting i hverdagen, så kan lette følelsen af stress.

Når du føler dig mest stresset, kan du også forsøge at håndtere det med nogle små tricks. Du kan læse de gode tricks på vores side her: https://bornetelefonen.dk/stress/. Måske kan det hjælpe dig lidt med at få ro på, når du føler dig allermest presset?

Rådene kan måske virke simple, men for mange kan det faktisk være en enorm god hjælp, når det hele bliver for meget.

Jeg håber i hvert fald, at du vil overveje at tage en snak med din læge, dit gymnasium og/eller dine forældre, så du kan få det bedre og komme igennem de sidste uger. Bliv endelig ved med at lytte til dig selv – ofte er kroppen god til at fortælle, når det bliver for meget.

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat