Brev
Min skolegang
Kære børnetelefon
Jeg går i 6 klasse og oplever at min matematiklærer Generer mig (Herunder udstiller mig i timerne og taler grimt til mig).
Jeg har sagt det til mine forældre, og de skrev så til ham at de gerne ville have et møde med ham. Dagen efter, hev han mig til side efter undervisningen og ville tale med mig om det. Lige på det tidspunkt lod han til at tale pænt til mig og sige at han nok ville være opmærksom på det osv,,.
Efter skole gik jeg hjem og sagde til mine forældre at han havde forbedret sig og at der ikke var grund til at tage et møde med ham, men det viste sig bare overhovedet ikke at være tilfældet. Dagen efter fortsatte han bare med at være som han plejer overfor mig.
Mine venner og familie bakker mig 100 % op, men det hjælper ikke rigtigt. Jeg har overvejet tanken om at skifte skole, men er bare bange for at sige det til mine forældre, og jeg er også bange for at jeg kunne blive drillet i min nye skole, da jeg er en smule overvægtig, selvom det kun har været i enkeltstående tilfælde på min nuværende skole. Hjææp!
Med venlig hilsen Anonym
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng Tusind tak for dit brev. Jeg forestiller mig, at det må være en rigtig træls følelse at blive generet i skolen. At det så faktisk er en lærer, der generer dig, det må være helt forfærdeligt. Det er på ingen måder i orden, og det er noget, som skal stoppes. Jeg blev rigtig glad, da jeg læste, at du tidligere havde talt med dine forældre om det. Jeg ved godt, at du ikke har lyst til at gøre det igen, men jeg tænker, at du nok godt ved, at du er nødt til at gøre det alligevel. Tror du ikke, at dine forældre meget gerne vil hjælpe dig med det, når de faktisk allerede i forvejen er klar over, at der tidligere har været problemer mellem dig og din lærer? Kunne du sige til dem, at den snak I engang havde om ham læreren, den tror du, at I er nødt til at have igen? På den måde, så er I allerede godt i gang med snakken. Dine forældre ved, hvad det drejer sig om, og de har jo allerede vist, at de gerne vil have en snak med din lærer om det. Jeg vil foreslå, at I ikke kun får talt med læreren alene. Jeg tror, det er en god ide at tage kontakt til skolens leder i stedet for, og så først få en god snak med ham eller hende om det. Derudover så tror jeg, det ville være en god ide, hvis I skrev så meget ned, som du nu kan huske fra de gange, han har generet dig. De forskellige episoder, hvor du synes han generer dig, snakken du havde med ham, hvor han lovede at ændre sig, efterfølgende hvor han ikke ændrer sig alligevel. På den måde, så er der en masse, som I kan tale direkte ud fra. Det er på ingen måder rimeligt, at du skal skifte skole for at undgå at blive generet af en lærer. Lærerne er ansat til at undervise og til at være gode eksempler på, hvordan mennesker skal opføre sig. Derfor er det altså ikke dig, der har et problem. Det er din lærer, der ikke ved, hvordan man opfører sig. Jeg håber, du får samlet mod til at tage en snak med dine forældre, og at I sammen får taget kontakt til skolen. Du kan jo evt. vise dine forældre dette brev, så kan det være, at det gør jeres snak meget nemmere. Du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive herind igen. Du kan også ringe anonymt herind på 116 111, eller du kan prøve vores chat her: http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen