Brev
Min lære kan ikke lide mig
Kære Børnetelefon
Jeg har længe ikke syndes ret meget om min Dansk lære. Hun er noget af en skrap lære. Og hun råber også hver eneste dag. Men nu tænker du nok at hun bare sådan er en normal typisk lære som bare råber. Men, nej. Hun råber nærmest ikke engang, hun skriger på os. Og jeg føler mig ikke tryg i klassen. Hvis man bare kommer til at snakke/ hviske en LILLE smule, mens vi har time, så truer hun med at vi bliver sendt udenfor. Engang truede hun en af drengene i klassen, og han ville meget gerne ud. Men dette er ikke det eneste…
Når bare, jeg har brug for hjælp og rækker hånden op, så tager hun mig aldrig. Jeg har spurgt mine vendiner og de sagde at det var meget sjældent at jeg fik hjælp. De siger bare at det er fordi at jeg er klog. Men alligevel… Hun har også en ynglings elev, som hele tiden fedter får hende. Og hun behøver ikke engang at tage hånden op når hun vil sige noget!
Engang da jeg var duks sammen med hendes ynglings elev, fandt vi feje bakken i skralde spanden, og den var i mad affald…. Så besluttede hun selvfølgelig at jeg skulle trække den op, OG vaske den. Mens jeg gjorde det, tænkte jeg: Når! Men nu skal jeg da ikke feje får jeg har lige stikket min hånd ned i noget affald, og vasket fejebakken. Men næh nej, jeg skulle feje ALENE. På grund af at hendes ynglings elev havde hentet papir……….
Jeg ville bare ønske jeg havde en anden Dansk lære. Jeg har også snakket med min mor om det. Men hun siger bare at jeg nok ikke opføre mig ordenlig, men det gør jeg! Jeg gør alt hvad jeg kan for at hun vil kun lide mig.. Og jeg er også bange for at snakke sammen med min Dansk lære om det. Jeg har overvejet at skifte skole, men det kan jeg ikke, på grund af mine gode venner.
Please hjælp, jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.
Mvh pige 11
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige 11 år
Tusind tak for dit brev. Hvor er du modig, at du har skrevet her ind til os.
Og hvor er det godt, at du også har fået snakket med din mor omkring, hvordan du har det i dine timer med din dansklærer. Hvordan har du det mon i de andre timer? Har du det på samme måde, eller er det oftest i din dansklærers time, at du har det sådan.
Når en lærer råber og skriger, så siger det rigtig meget om, at hun må føle sig meget presset, og det er selvfølgelig aldrig okay hverken at råbe eller at skrige af sine elever. Din lærer føler måske, at hun ikke kan styre klassen, og måske hun har en følelse af, at hun har mistet styringen af klassen.
Har du talt med dine klassekammerater omkring problemet? Du skriver, at du har talt med dine veninder, og at de også tænker, at du ikke får hjælp. Flot af dig at spørge dem.
Jeg tænker, at du, sammen med dine veninder fra klassen, skal bede om at få lov til at tale med din dansklærer. Måske du kan få en af dine veninder til at spørge for jer allesammen, når du fortæller her, at du ikke selv tør. Jeg er ret sikker på, at din lærer vil tage imod jeres forespørgsel. Når I så får lov til at tale med hende, så er det vigtigt, at I ikke angriber hende og kritiserer hende, men stille og roligt fortæller hende, hvordan I/du har det i hendes timer. At du føler dig utryg og faktisk har det sådan, at du har lyst til at flytte skole.
Hvis du finder denne mulighed alt for svær, så tænker jeg, at du skal få hjælp fra en anden lærer på skolen. På de fleste skoler har man mulighed for at kontakte en akt-lærer eller akt-pædagog. Han/hun er netop ansat til at hjælpe elever med udfordringer som dine. Hvis I har en akt.er, så lad ham/hende guide dig videre i, hvordan du får det bedre.
Jeg er ret sikker på, at du får den hjælp, du har brug for. Hvis du mod forventning ikke gør, så må du og dine kammerater prøve andre ting. Tag kontakt til os igen, så kan vi tale om, hvilke andre muligheder I har.
Faktisk er du meget stærkere, end du selv tror. Du har jo lige skrevet til os her på Børnetelefonen. Det kræver styrke og mod. Så godt gået.
At flyttet til en anden skole er sjældent den bedste løsning for ret mange. Det er meget bedre at klare problemerne, som man støder på, på den skole, hvor man går. Du fortæller også, at du har rigtig gode venner på skolen, og det skal du være rigtig glad for. Venner er meget vigtigt.
Og når du får mulighed for at få talt med din dansklærer omkring dine udfordringer, og det løses, så ved jeg, at du føler dig endnu mere stærk og endnu mere lettet,- for du klarede den her udfordring,- og du turde bede om hjælp.
Jeg tror på dig.
Mange varme hilsener fra Børnetelefonen