Jeg er i en vildrede, og jeg ved ikke længere, hvad jeg kan stille op.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år

Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du er en både moden og reflekterende dreng, der kender dig selv godt. Du beskriver meget fint din pressede situation. Jeg kan godt forstå, at du reagerer imod, at din studievejleder, lærere og forældre forsøger at bestemme din fremtid. For du har ret i, at du bedst selv ved, hvad du skal.

I disse år er der desværre et pres fra samfundet om, at man skal være klar til at vide, hvad man vil være, så man ikke spilder tiden. Jeg kan fortælle dig, at det er ikke kun dig, der oplever det som et pres. Det er faktisk en af forklaringerne på, at for mange unge i dag føler sig stressede, og sommetider bliver syge af stress.

Men tilbage til din situation. Når du ikke ved, hvad du vil, kunne det måske være en idé at holde en pause efter 10.kl. Selv om det ikke ligger i tiden, er det jo ikke forbudt! Jeg tænker, at du kunne have glæde af at få et arbejde, når 10.kl. er færdig og måske spare op til et ophold på en ungdomshøjskole. Sådan et ophold er der mange unge, der har haft stor glæde af, og det er absolut ikke spild af tid.

Selv om du er vred på dine forældre over, at de har allieret sig med studievejlederen uden om dig, vil jeg foreslå, at du får snakket med dem. Jeg er godt klar over, at du skal overvinde dig selv lidt, men jeg vil ønske for dig, at du gør det for din egen skyld. Prøv at bruge den stædighed, jeg kan fornemme du har, til en samtale med dine forældre. De gør det jo nok i bedste mening, men de må jo også kende dig så godt, at de ved, at det ikke er vejen frem for dig. Jeg kender ikke dine forældre, men jeg kunne forestille mig, at de ville blive lettede, hvis du kommer med et forslag til, hvad du vil. Og det kunne måske være at holde en pause, som jeg har foreslået, eller løfte sløret for, at du har en lille idé om, at du gerne vil være IT supporter.

Jeg kan godt forstå, at du er lidt bekymret for dit helbred. Det bliver jeg også, når jeg læser om dine symptomer. Jeg kan forstå, at du kæder det sammen med din pressede situation, og det er muligt, at du har ret i det. Hvis det ikke bliver bedre, hvis du får snakket med dine forældre, synes jeg, du skal kontakte enten sundhedsplejersken eller din læge. Du skriver, at du kender til vinterdepressioner. Det er under alle omstændigheder en god idé at tale med lægen om det. Måske kan han/hun hjælpe dig til at komme igennem vinteren på en bedre måde.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.