Brev
Gymnasiet
Mit liv er alt, hvad jeg i evigheder har drømt om. Jeg har masser af venner, en dejlig familie og min drømmestudieretning på gymnasiet. Alligevel kan jeg ikke overskue tanken om, at 2.g starter om 10 dage.
Jeg trøster mig ved tanken om, at om 2 år kan jeg få lov at være og leve præcis som den person, jeg har lyst til. Jeg kan flytte hjemmefra, studere på mit drømmestudie og selv disponere min tid.
Der vil helt sikkert også være dele af det, der bliver hårde såsom et studiejob for at få enderne til at hænge sammen og at bibeholde relationerne til dem, jeg holder af, samtidig med at jeg skal huske at lytte til mine egne introverte behov.
Jeg er også bange for igen at være tvunget til at skabe nye relationer. Det føles som en endeløs cyklus, jeg er fanget i, fordi jeg er født ind i dette samfund. Forstå mig ret – jeg elsker menneskerne i mit liv; jeg er bare kronisk overstimuleret.
Gymnasiet presser mig socialt. Jeg kan slet ikke overskue at stå op hver dag og skulle bruge energi på at snakke med mine klassekammerater, være på over for dem og skulle komme med alle de rigtige og helst oprigtige svar og reaktioner.
Når jeg er i skole, har jeg brug for bare at kunne koncentrere mig om det faglige, hvilket egentlig er det, jeg er der for og det meste af tiden ville elske, hvis det ikke samtidig krævede socialisering.
Jeg kan være social, hvis jeg skal, og hvis jeg selv får lov at bestemme hvornår, kan jeg sagtens sætte pris på tiden med andre mennesker, men i skolen er jeg tvunget 5 dage om ugen 7-8 timer om dagen, og jeg magter det ikke mere.
Jeg græder nærmest ved tanken, fordi jeg ved, hvad det giver mig af mentalt mylder, når først skolen begynder. De andre forventer og fortjener min imødekommenhed og minimal interesse fra min side, og at jeg fx har lyst til at bruge mit frikvarter på at snakke eller gå med dem på toilettet. Hvis jeg selv skal på toilet, er jeg næsten nødt til at snige mig væk for at få lov at gøre det alene, så jeg endelig kan få et pusterum.
Jeg forstår godt, hvordan jeg kan risikere at blive misforstået, hvis jeg trækker mig fuldstændig ind i mig selv i skoletiden, for det vil komme til at virke, som om jeg ikke ønsker at være venner med de andre.
Sådan ønsker jeg jo heller ikke, at det skal fremstå, for til gymnasiefester og i fritiden har jeg mere overskud til det sociale. Min hjerne og mit system er bare træt og åbenbart ikke skabt til det, som alle de andre kan håndtere, men jeg er jo heller ikke ved at få et mentalt sammenbrud, så jeg ved ikke, hvordan jeg kan hjælpe mig selv.
Det slider bare på mig og tager al min energi at handle imod min krops signaler hver dag og konstant skulle være tvunget til at forholde mig til det sociale, når jeg bare gerne vil holde skole/faglighed og socialt liv adskilt som fritid og arbejdstid, men det synes at være umuligt.
Jeg ved ikke, hvordan jeg er nået til det her punkt, men jeg hader bare, at relations-dannelsen hele tiden starter forfra, når man begynder et nyt sted.
Jeg har ikke længere energi til at investere mig selv i nye, dybere relationer, og de overfladiske føles så ligegyldige for mig og tærer ekstremt på energien – det får mig alt sammen til at føle mig forkert og som et dårligt menneske, for de andre fortjener den bedste version af mig, men jeg kan ikke magte at give dem den version.
Jeg frygter, at det fortsætter sådan hele mit liv. Jeg kunne klare det i folkeskolen, fordi det var de mennesker, jeg voksede op med, så relationerne var de samme, og på efterskolen, fordi fokus netop nærmest fuldstændig var på det sociale – men gymnasiet var jeg ikke forberedt på på denne måde.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 18-årige.
Tak for dit flotte brev med et meget legitimt problem. Jeg synes virkelig du sætter ord på problemet på en forståelig og rimelig måde. Det er så stærkt, at du har spottet udfordringen, og rækker ud efter støtte. Jeg håber, jeg kan give dig lidt ideer til måder at håndtere det på, som du finder hjælpsomme.
Du beskriver, at du oplever at være i endeløs cyklus, og derfor er det så godt at du rækker ud. Det lyder for mig, som om du er klar til at bryde cirklen og finde nye måder at manøvrere i dit sociale liv. Og det tror jeg på du kan. Det er nemlig ikke meningen at man skal være så fyldt op socialt, at man ikke kan være den ven man ønsker at være.
Det er tydeligt for mig, at dine venner og sociale relationer er vigtige for dig. Jeg forestiller mig, at dine venner holder meget af dig som ven, fordi du virkelig gerne vil være der for dem. Jeg tænker sådan, fordi du skriver at de fortjener den bedste version af dig, og at du gerne vil være på overfor dine relationer på skolen.
Samtidig bliver du også meget fyldt op af kontakten, især fordi du egentlig gerne vil fokusere på din uddannelse og fagligheden deri. Du skriver, at du har bedre overskud og lyst til det sociale udenfor skoletiden. Jeg forstår det sådan, at fordi du gerne vil præstere så godt som du overhovedet kan, både socialt og fagligt, så foretrækker du at holde tingene lidt adskildt. Det giver i hvert fald rigtig god mening.
Mon du føler lidt et pres til at være social, når du er i skole? Grunden til jeg spørger, at der er en del unge, der beskriver at de føler et pres om at være social, når de er på deres uddannelse, og det kan være svært, når alt det man skal lære også kræver energi og fokus. Måske er det rart at vide, at du ikke er alene, når du synes det er svært at jonglere med både faglighed og socialt liv på samme tid?
Noget som flere unge fortæller kan være en hjælp, er at give sig selv pauser i løbet af dagen. Det kunne for eksempel være at gå et tur, lave lektier eller høre lidt musik for sig selv.
Du skriver, at du føler du nærmest er nødt til at snige dig væk, hvis du gerne vil gerne vil gå alene på toilettet. Det fortæller mig, at det er et meget intensivt samvær du oplever i skoletiden, og det kan jeg sandelig godt forstå, at du har brug for pauser fra.
Mon du har nogle venner på skolen, som du føler du kan tale med om udfordringen?
Det kan man gøre på mange måder, og det behøver ikke være på en særligt dramatisk måde. Du kunne måske spørge, om de kender til det med, at have brug for en social pause, fordi man er helt fyldt op i hovedet. Hvad mon du tænker om det?
Hvis man har nogle mennesker omkring sig, der forstår at pauserne er vigtige, for at man kan rumme andre og være en god ven, så kan det også være nemmere at sige, at man lige går en tur eller smutter lidt væk.
Pauserne er nemlig uendeligt vigtige for trivsel, og succes i relationer. Jo bedre man passer på sig selv og respektere de grænser og behov man ligger inde med, jo mere kan man være overfor andre.
At være ærlig omkring den slags ting, er også en måde at lade andre komme lidt tættere på. Det er en måde at vise hvem man egentlig er, og at man holder af og stoler på den anden – så meget at man tør fortælle, at man skal bruge en social pause.
For det handler sjældent om de andre, når man har brug for en pause, og det kan jeg se på dit brev at du er helt med på. I virkeligheden er det en måde at passe på sine relationer, og ikke mindst passe på sig selv.
Tror du at din venner ved, at det faglige på gymnasiet er vigtigt for dig? Jeg tænker på om du viser det ved at være aktiv og fokuseret i timerne, eller om du taler højt om det. Eller gemmer du mon lidt på det, så du har mere at give socialt.
Måske er der andre af dine venner, der også gerne vil fokusere på det faglige, og så giver det måske mening at sætte sig sammen med dem i timerne, hvis du ikke allerede gør det. Det kunne også være noget med at sætte sig foran eller tæt på underviseren i timerne – det signalere nemlig også at man gerne vil fokusere på det faglige, og kan måske hjælpe dig med rigtig opmærksomheden mod det.
Der er også den mulighed at tage en snak med din studievejleder på gymnasiet. De er der for at hjælpe de studerende igennem studiet på bedste måde. De kan også hjælpe de studerende med udfordringer, der ikke udelukkende handler om studiet. Det kunne måske give mening for dig, at prøve at snakke med dem om udfordringen?
Jeg tror på at du kan finde en god balance og struktur, der ikke dræner dine sociale lagere så meget som det gør nu. Det er helt okay at være fokuseret på studiet i skoletiden, og så længe du stadig viser interesse og initiativ uden for skoletiden, så tænker jeg ikke det på nogen måde, vil belaste de relationer der er vigtige for dig.
Du har fået øje på udfordringen, og har allerede en god fornemmelse af hvad der fungere for dig. Det giver mig rigtig meget håb for at du kan bedre din situation. Jeg håber du vil finde modet til at åbne op for de relationer du har tæt på, så du kan få en støtte og forståelse dig har brug for.
Du er altid velkommen til at skrive igen, eller ringe til BørneTelefonen 116111, når du har brug for det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.