Kære dig på 15 år
Tak for dit brev og dit vigtige spørgsmål. Hvor er det godt du har skrevet til Børnetelefonen for at få svar. Jeg kan godt forstå du er nysgerrig og gerne vil vide, hvad en kontaktperson er.
En kontaktperson er et støttetilbud til et barn eller en ung. Kontaktpersonen knyttes til børn og unge, der har behov for støtte eller vejledning i dagligdagen. Det kan også være til hele familien. Det er kommunen, der vurderer, om den unge eller familien har brug for en kontaktperson. Kontaktpersonen kan for eksempel støtte barnet eller den unges fritidsliv, skolegang, uddannelse, yde støtte i at komme op om morgenen, eller ved transport. Det kan også være i forbindelse med andre svære livssituationer. De opgaver som kontaktpersonen skal hjælpe den unge med, bliver fastsat i en handleplan af kommunen.
En kontaktperson kan også være til rådighed, når den unge har behov for en voksen at tale med. Kontaktpersonen kommer der, hvor den unge har brug for det. Kontaktpersonen er en person, som den unge kan føle sig helt tryg ved. Man kan tale om alt med sin kontaktperson. Kontaktpersonen vil prøve at hjælpe den unge så godt som overhovedet mulig.
Hvis man er I en situation, hvor man ikke har det godt derhjemme, og man syntes man har brug for en kontaktperson, kan man få en bisidder fra Børnetelefonen. Bisidderen er en af vores søde rådgivere fra Børnetelefonen. Bisidderen kan hjælpe med at tage kontakt til kommunen og gå med til møder. På den måde kan man blandt andet få en kontaktperson. For at få en bisidder, kan man enten ringe eller skrive til Børnetelefonen på 111 116.
Det kan også være forældrene, der kontakter kommunen for at få en kontaktperson. Det kan enten være for at få hjælp til forældrerollen eller til den unge.
Jeg håber virkelig, at du kan bruge mit svar. Hvis der stadig er ting du er i tvivl om, er du velkommen til at skrive igen eller ringe eller logge på chatten på 111 116. Der er altid en sød rådgiver som er klar til at hjælpe.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen