Brev
Hjælp mig jeg vil være mere sød mod andre
Hej jeg er en pige på 11
Jeg går i en klasse hvor der er mange der er uvenner i pige gruppen og jeg er blevet træt af det. Der var engang vor jeg altid hade nogle at lege med ( i 1-3 ) klasse men nu er pigerne delt op i forskellige grupper der leger sammen og jeg syntes det er avligt at alle ikke kan lege sammen. Så nu vil jeg søge over i drenge gruppen og få nogle gode venner der men jeg har ikke en anelse om hvordan jeg skal gøre og jeg har det med at kunne være lidt streng og bedstemme lidt for meget og det vil jeg gerne af med hurtigst muligst så PLIIISSS HJÆLP MIG
Pige 11 år
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Mange tak for dit brev. Jeg ved, det har krævet meget mod at skrive alle dine tanker ned og sende brevet. Det har jeg stor respekt for.  Det lyder ikke særlig rart, at du ikke har så mange at lege med i klassen.
Jeg kan godt forstå, hvis det går dig på.
Du skriver, du er blevet træt af, der er mange piger i klassen, der er uvenner. Du fortæller også, at pigerne er opdelt i grupper. Dit ønske er, at alle piger kunne lege sammen i klassen. Ligesom da I var yngre.
Nu har du brug for hjælp til, hvordan du kan søge over i drengegruppen og få venner her. Du skriver, du har det med at bestemme lidt for meget og være lidt streng. Jeg kan forstå på dig, du ønsker nogle råd til, hvordan du kan være mere sød ved andre og få flere drengevenner?
Jeg vil prøve at hjælpe dig, så godt jeg kan med at komme med nogle ideer til, hvad du kan gøre.
Jeg ved ikke, om du talt med nogen om, hvordan du har det i klassen? Jeg tænker, det er en god ide, at tage fat i en sød lærer. Er der mon en lærer, som du føler dig særlig tryg ved?  Måske ved din lærer slet ikke, hvordan I har det i klassen?  Du kan jo sige til din lærer, du er træt af, pigerne i din klasse ofte er uvenner og inddelt i grupper.
Du kan fortælle, du gerne vil have, alle i klassen leger sammen. Din lærer kan nemlig  hjælpe med, I får et stærkere fællesskab i klassen. Sammen kan I lægge en plan for, hvad I kan gøre. Jeres plan kan hjælpe til med , at du kan få flere venner i din klasse og mærke følelsen af, at de andre i klassen kan lide dig.
Jeg er også nysgerrig på, om  din mor og far ved, du gerne vil have flere venner i klassen?  Har du snakket med dine forældre om, du føler, du  føler du tit er streng og bestemmer for meget?. Måske kan din far og mor være med til, at I sammen får en god snak med en af dine lærere? Gad vide hvad du tænker om det? Måske kan dine forældre og dig  lægge en plan for, hvordan du kan lave flere legeaftaler efter skolen?
De kan måske støtte dig i at invitere nogle drenge med hjem, som du gerne vil være venner med. Måske kan I hygge lidt hjemme med spil eller film? Det kan være en god måde at lære hinanden at kende på. Nogen gange er det nemmere, hvis man ikke er alene om at skabe nye venskaber.
Jeg tænker, en god måde at komme ind i drengegruppen kunne være, at du starter med at opsøge drengene og smile  til dem. Det vil være rigtig fint, hvis du øver dig i, at åbne lidt mere op og være nysgerrig på, hvad de laver, f.eks. når I har frikvarter.
Hvis du synes, du er lidt for streng og bestemmer for meget, kan du jo øve dig i at  lade andre bestemme lidt mere, når I  leger. Du kan f.eks. lade drengene beslutte, hvilke lege, I skal lege. Du kan derfor prøve at starte med små ting som f.eks. flere smil og mere åbenhed overfor nye lege. Ofte vil man opdage, det måske slet ikke er så svært, som man har gået og troet..
Det er rigtig godt, at du spørger til, hvad du kan gøre. Du skal dog huske, det også er dine læreres ansvar, at du har der godt i klassen og har nogen at være sammen med. Tit er det sådan, at hvis en elev føler, som du gør, så er der også andre, der gør det. Læreres job er at sørge for, at alle i klassen trives, og at der er et sammenhold i klassen.
Du er også velkommen til at ringe ind på 116 111 og fortælle de ting, du har skrevet her i brevet. Vi vil gerne lytte til dig og hjælpe dig videre.
Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine ideer til noget. Jeg ønsker dig held og lykke med det hele.
De varmeste hilsner til dig
Fra BørneTelefonen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen