Brev
Hf-online eller STX?
Hej Børnetelefonen, jeg skriver som ung studerende på STX. Jeg går i 1.G, men jeg bøvler med en del udfordringer mentalt, som gør at min overskud til tavleundervisning er meget lavt, når jeg samtidig, skal være på som klassekammerat. Hf-online har jeg haft i tankerne, da jeg her vil få mere selvstudie og tid til mig selv, hvor jeg ikke behøver at være ‘på’ på samme måde.
Jeg har gennem folkeskolen altid været meget god og pligtopfyldende, så det faglige er ikke der problemet ligger, det ligger simpelt omkringliggende, det sociale og selve miljøet til undervisning.
På den anden side vil det så være for tidligt at ‘give op’? Jeg har haft en følelse af ubehag de sidste 2-3 uger, så ca. siden start af uddannelsen, jeg har nogle få gode sociale kontakter der gør jeg kan holde de fleste dage ud, men ellers tømmes jeg for energi og overskud. Dagene er tit så slemme at jeg ikke har lyst til noget når jeg kommer hjem, mit humør svinger og jeg har svært ved at slappe af.
Jeg har haft meget svært ved ikke at tage alt seriøst, så jeg har altid en masse bolde i luften, tit for mange- det indrømmer jeg gerne. Jeg har en masse forventninger til mig selv, og vil ikke skuffe mig selv eller mine forældre, ved at sige fra, men på den anden side, kan jeg være bange for at presset, bliver så stort, at det faktisk går den helt gale vej, frem for, hvis jeg havde skiftet uddannelse eller fundet noget andet, at beskæftige mig med.
Har I nogle gode råd?
Tak på forhånd, pige på 15.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Tak for dit brev. Du spørger om du skal “give op”. Ved at du har gjort dig de tanker du har og skrevet hertil, viser du, at du netop ikke bare “giver op” og lader stå til, men derimod handler og søger hjælp. Det er en kæmpe stor styrke, du skal være stolt af at have.
Det kan være rigtig svært og hårdt at have en hverdag, hvor man ikke føler sig godt tilpas. Og som du selv skriver, kan det tømme en helt for energi og overskud. Har du snakket med dine “gode sociale kontakter” om, hvordan du har det? Jeg spørger fordi dine venner/veninder måske har oplevet noget lignende, det du gør. Måske de har gode råd til eller kan hjælpe dig med at gøre din dag nemmere. Hvad tænker du mon om det?
Du skriver, at du altid har været fagligt dygtig, men at det er dine mentale udfordringer, der gør det svært at holde overblikket til tavleundervisning. Har det altid været sådan? Jeg spørger, fordi du nu er kommet til gymnasiet, og måske der har været noget anderledes i din folkeskole, som har hjulpet dig og måske kan hjælpe igen? Hvis ikke det altid har været sådan, har du så tænkt over, hvad der mon har ændret sig?
Alle børn/unge har ret til at trives på deres skole. Hvis ikke man gør det, er det lærerenes opgave at hjælpe med, at man får det godt. Er der mon en lærer på skolen, som du er tryg ved og kunne snakke med om, hvordan du oplever din skoledag? Du kan f.eks. sige: “Jeg har det rigtig svært mentalt og kan have svært ved at have overblik til tavleundervisningen. Kan vi gøre noget for, at det bliver lettere for mig at komme igennem en skoledag?” Måske det kan være en ide at forsøge inden jeres snak at beskrive, hvad der gør det svært at have overblik til undervisningen. Det tror jeg nemlig, din lærer vil spørger dig om.
Du skriver, at du er bange for at skuffe dig selv eller dine forældre ved at stoppe på skolen. Den følelse/tanke er du ikke alene med. Vi snakker tit mange andre børn/unge, som har den samme tanke som dig.  Jeg ved, at for mange forældre er det vigtigste faktisk, at man har det godt og er glad. Har du mon delt dine tanker med dine forældre? Måske det kan være lettere at tage en beslutning, hvis de ved, hvad du oplever. Hvis det er fordi det er meget vigtigt for dine forældre, at du får dig en uddannelse, så er HF-online jo et ligeså godt bud som STX.
Og du kender jo dig selv allerbedst. Måske det lige netop er den vej, der gør det muligt for dig at gennemføre en uddannelse, uden at gå på kompromis med dit eget ve og vel.
Du har allerede vist i dit brev, at du er rigtig god til at sætte ord på dine tanker og følelser. Det er en rigtig stor styrke du skal holde fast i, når du skal snakke med andre om, hvordan du har det. Hvis det kan være svært, hvor du skal starte, kan du evt. vise dit brev og mit svar. Jeg tror ikke, at der er andre end dig selv der kan tage en endelig beslutning om hvilken skole/uddannelse, der er den rigtige for dig, men måske råd og hjælp kan gøre valget lettere.
Jeg håber på, at du kan bruge mine råd og tanker.
Mange hilsner BørneTelefonen.