Brev
Fanget i et venskab
Jeg har et godt liv. Der er ikke sket noget forfærdeligt i mit liv. Undtagen en slyngveninde jeg ikke kan gå væk fra.
I skolen har jeg ingen mulighed for at lege noget med de andre. Undtagen når hun er syg. Det er et problem, for der er mange søde piger i min klasse jeg gerne ville være sammen med. Jeg har svært ved at forestille mig at lege med andre mens hun er der.
Men hun er en god veninde og jeg vil ikke være uvenner. Hvad skal jeg gøre?
Hilsen een der ville ønske hun var mere social
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 10-årige pige
Tak for dit brev til BørneTelefonen, hvor du skriver ind og spørger, hvad du skal gøre. Du har nemlig et venskab, som du føler dig fanget i. Du har en god slyngeveninde, som du ikke føler, du kan gå væk fra. Og der er mange andre søde piger i klassen, du gerne vil være sammen med. Jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt, jeg kan.
Først og fremmest vil jeg sige, at du er virkelig god til at sætte ord på dine følelser og beskrive, hvad det er, du oplever. Derudover vil jeg sige, at du virker som en rigtig sød og betænksom veninde, som ikke har lyst til at såre sin gode slyngeveninde.
Jeg synes, det er modigt og sejt af dig, at du rækker ud efter hjælp, når du har brug for det. Og vi modtager mange breve fra børn og unge, der beskriver de samme ting som dig. Det fortæller jeg dig, så du ved, at du ikke er alene om at have det sådan.
Og man kan nemlig godt have det sådan, at når man har en slyngeveninde, så føler man ikke, at man kan tillade sig at lege sammen med andre. For man tror måske, at det vil gøre ens slyngeveninde ked af det, og det har man ikke lyst til. Jeg kommer til at tænke på, hvad det mon er, der gør, at du ikke kan lege med de andre, når hun er der, men kun når hun er syg? Er det fordi, du netop er bange for at gøre hende ked af det? Fordi du måske føler, du svigter hende? Eller er det fordi, de andre har givet udtryk for, at de ikke vil lege med hende? Eller måske fordi hun selv har sagt, at hun ikke synes, I skal lege med dem men kun med hinanden?
Uanset hvad så vil jeg sige, at man sagtens kan have flere gode veninder på en gang. Og man kan også have en slyngeveninde og så nogle andre veninder, som man også leger med, hvis det er det, man har lyst til. Så længe man er sød og rar overfor dem alle sammen, så har man ikke gjort noget forkert.
Har du mon talt med nogen om, hvilke tanker du går rundt med? Måske du har en mor eller en far, du kan tale med. De har måske engang haft det på samme måde som dig, og måske de har et godt råd til, hvad du kan gøre. Det kan også være du har en søster eller en bror, som er god at snakke med.
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har talt med din slyngeveninde om, hvad du tænker? Måske hun faktisk har det på samme måde som dig. Måske hun også gerne vil lege med nogle af de andre piger. Måske I endda kan finde ud af at lege sammen alle sammen. Det kan også være, du har en skolelærer, du er tryg ved, som du kan tale med det om, eller som måske kan tage en snak med dig og din slyngeveninde om, hvad I kan gøre?
Det er hvert fald ikke rart at føle sig fanget i et venskab, og sådan bør det ikke være. Jeg kan godt forstå, du ikke har lyst til at blive uvenner med din veninde, men du skal vide, at det er helt okay og helt normalt, at du har lyst til også at lege med nogle af de andre søde piger i klassen. Og jeg håber, at du vil følge din mavefornemmelse.
Her til sidst vil jeg sige, det er skønt at høre, at du har et godt liv, og at der er mange søde piger i din klasse, som du har lyst til at være sammen med. Det er virkelig en dejlig ting. Jeg håber, mit brevsvar med nogle af mine tanker måske kan hjælpe dig på vej til at mærke efter i maven, hvad der føles rigtigt for dig at gøre. Jeg ønsker dig held og lykke med det hele.
Kærlig hilsen BørneTelefonen