Efterskole??

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Jeg synes, du har nogle gode og meget modne overvejelser vedr. dit efterskoleophold. Måske er du ikke særligt langt fremme i skoene, som du skriver, men du virker meget moden i dine overvejelser, synes jeg.

Jeg kan forhåbentlig hjælpe dig med at se på de to forskellige scenarier, som måske kan hjælpe dig til at tage den bedste beslutning for dig. For som alle de andre voksne du har talt med, må jeg også gentage: At det er og bliver dit valg - i samarbejde med dine forældre.

Du glæder dig, kan næsten ikke vente og er overbevist om, at det bliver godt at komme på efterskole i 9. klasse. Det giver meget mening. Især med hensyn til at du er skoletræt og måske netop trænger til en anden skoleform nu... I hvert fald, så er jeg enig med dig i, at der er nødt til at ske noget drastisk før, der er gået 1½ år, det er jo ikke holdbart for dig, at du er så skoletræt, at du slet ikke kan passe din skole...

Hvorvidt du vil få mere ud af dit efterskoleophold, hvis du venter til 10. klasse, er der selvfølgelig ingen der kan sige noget om. Mine erfaringer siger mig, at det man har god energi på og den gode mavefornemmelse for, sjældent er et dårligt valg...

Du er usikker på om du (sammen med de andre) vil blive de ”små”, hvis du vælger at tage afsted i 9. klasse. Desuden nævner du også, at du kan risikere at blive den yngste. Hvad ville der mon ske, hvis det er tilfældet? Tænker du, at de der vælger at gå i 9. klasse på efterskolen, ikke får så godt et efterskole år, som de der vælger at gå der i 10. klasse..?

Så måske kunne disse spørgsmål provokere dig til at blive lidt klogere på dit valg..? Hvis jeg nu siger, at jeg oplever, at du har taget stilling og godt ved, hvad du skal gøre, hvad tænker du mon så? Hvis jeg nu siger, at jeg tror på, at det gir dig mest mening at tage af sted i 9. klasse, hvad siger din mavefornemmelse dig så? Du kommer som sagt ikke uden om at tage stilling, og jeg gætter på, du får et super skønt år på efterskole, ligegyldigt hvornår du vælger det.

Jeg håber, du kan bruge mine spørgsmål og overvejelser til noget.

Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis du har brug for det. Du kan også vælge at ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive til BørneChatten. Begge steder sidder der rådgivere klar til at tale med dig.
God tur på efterskole.

Bedste hilsner BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.