Brev
Skal jeg sige det
Hej
Jeg er en 15 årlige pige. Som skal til 9 klasse afgangs eksamen. Jeg er meget nervøs og bange. Jeg skal snakke med min kontaktlære på mandag for sidste gang i 9 klasse.
Eksamener fylder meget for mig og en af grunden er hvornår skal jeg hvad og hvornår skal jeg på skole og sådan noget.
Igennem de sidste snart 4 år har jeg haft det svært både fysik og psygsik og socialt og fagligt. Efter 9 klasse skal jeg på fgu under egu men det der fylder for mig der er også når jeg kommer hvor skal jeg være hvor skal jeg gå hen.Igennem de sidste 4 år har jeg haft meget selvskade selvmordstanker og meget mere men min kontaktlære ved det ikke.
Jeg er ikke stopper endnu men jeg er bange for at de bliver værre hvis jeg ikke for alt på plads i mit hovede.
Jeg ved ikke om jeg skal snakke med min kontaktlære om det og hvis hvad kan jeg så sige.
Hilsen 15 årlige pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 15-årige pige
Først vil jeg sige mange tak, fordi du har haft lyst til at skrive til os. Det er virkelig godt, at du spørger om hjælp! Det kan være så ekstremt hårdt at sidde med ens bekymringer alene, men også svært at spørge om hjælp. Derfor er det virkelig modigt gjort af dig.
Hvorfor jeg synes, at det kan være godt at spørge om hjælp
Jeg tror, at det vil være en god ide at snakke med din kontaktlærer, fordi de måske kan give dig nogle hjælpemidler til eksamenerne. Eksamener kan fylde rigtigt meget, og jeg kan rigtig godt forstå, at man er bekymret over dem.
Det lyder også til, at du har rigtig mange praktiske spørgsmål til eksamenerne, som jeg tror, at din lærer kan hjælpe dig med. Så kan det være, at du kan få det på plads i dit hoved.
Det kan være, at du kan få lidt mere pusterum, så din eksamen bliver en bedre oplevelse.
Du kan måske også snakke om din fremtidige tid på FGU, hvor din lærer måske har nogle ideer eller hjælpemidler, som kan gøre, at din start bliver lidt mere struktureret og planlagt?
Du kan måske også selv ringe til FGU og snakke med en vejleder på skolen, som kan svare på nogle af dine spørgsmål, hvis du har lyst til det?
Selvom det kan være rigtigt ubehageligt at fortælle én noget, som er så personligt, så har vi på BørneTelefonen erfaret, at man kan føle sig lettere efter.
Altså man slapper nogle gange lidt mere af, fordi man ved, at man har en at snakke med, hvor man ikke skal fortælle det hele fra starten af.
Tror du, at din kontaktlærer kan være den person for dig? Hvis ikke, er der så måske en anden voksen, som du også kan snakke med?
Du skriver, at du er bange for, at din selvskade og selvmordstanker kan blive værre, hvis du ikke får det hele på plads i dit hoved. Det er virkelig imponerende, at du selv har reflekteret over, hvad det er, som kan hjælpe dig. Det viser virkelig, hvor god du har været til at overveje dine muligheder.
Dét at spørge om hjælp
Du spørger, om du skal snakke med din kontaktlærer om din selvskade og tanker, og jeg synes, at det er en rigtig god ide. Det lyder også til, at du selv har tænkt over det i længere tid, men det er svært at få det sagt. Så det vil jeg rigtig gerne hjælpe dig med.
Nogle gange kan det hjælpe at fortælle, at det er noget vigtigt, som man gerne vil sige. På den måde kan dig og din kontaktlærer få skabt et rum, hvor I begge ved, at I skal lytte grundigt til hinanden. Du kan ligesom sætte den stemning, som gør, at det bliver nemmest for dig at fortælle det.
En anden god ide er også at sige, at man er lidt nervøs, og at det, som du skal fortælle, kan være rigtig overvældende for dig.
Det kan være rigtigt rart at vide, at man fra starten af lige kan få en pause, når som helst, hvis man har brug for lige at trække vejret lidt. På den måde føler mig sig ikke stresset til at sige det helt præcist eller flydende, fordi man har nævnt, at det er svært for en.
Hvis du føler, at du har uendeligt mange ting, som skal siges, og det kan være svært at holde styr på, så kan det være fint at have nogle stikord med. Så kan du tage din seddel med ind, og så ved du, at du kan komme omkring alt det, som du har mest lyst til at snakke om. Det kan give en tryghed under samtalen, at man ved, at man har noget at kigge på, hvis man nu taber tråden lidt.
Andre steder at hente hjælp
Jeg håber virkelig, at du kan bruge nogle af mine råd til dig. Men hvis du har brug for at snakke mere om det med nogle, så er du velkommen til at skrive igen, men du kan også ringe til os på 116111
Du kan også ringe til Livsliniens telefonrådgivning, hvis du føler, at du har brug for at snakke med nogle, som ved rigtigt meget om at blive ramt af selvmordstanker og selvskade.
Sidst vil jeg ønske dig alt held og lykke fremover.
De kærligeste hilsner
BørneTelefonen