Brev
VIGTIGT, familie
Kære BørneTelefonen
Jeg er en pige på 14 år, som hader livet som skilsmisse barn. Mine forældre snakker fint samme og så noget, men de fleste fra min klasse ved ikke at mine forældre er skilt.
Det gør ondt hver gang jeg taler om det, og en pige fra min klasse har lige fundet ud af at de er det, og hun er den største sladrehank i verden. Grunden til at jeg ikke vil have de skal vide det er at de så finder ud af at jeg har løjet for dem om at de ikke er skilt. Når de har spurgt om de var skilt har jeg altid svaret nej, jeg vil ikke have at de skal vide det, hvad skal jeg gøre? Samtidig føler jeg at jeg har en depression.
Vh den bange og triste pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14,
Tak for dit brev til brevkassen.
Når man, som du, oplever ens familie blive splittet igennem en skilsmisse vender hele verden på hovedet. Ingenting er længere som det plejer, og rigtig mange vil bare gerne have, tingene er, som de var før skilsmissen. Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig lidt med de svære tanker.
Når jeg læser dit brev, kan det godt lyde som om, du ikke er helt klar til at dele med andre, hvordan dit liv har ændret sig. Det er helt ok – det er dit privatliv, og det har du ret til at værne om. Alligevel skriver du om en klassekammerat, der nu har fundet ud af det hele, og jeg kan læse, det skaber en bekymring i dig, fordi du har fortalt dine kammerater, dine forældre stadigvæk er gift.
Når man oplever store forandringer i sit liv, er det ikke altid, man har lyst til at dele det med andre. Selvom det kan være en rigtig god ting at snakke om det, der opleves som tungt og svært, så skal man også selv være klar til den snak.
Nu hvor det er ude i det åbne, dine forældre er skilt, tænker jeg at foreslå dig et møde, hvor både du, dine forældre og din lærer er til stede. Når dine lærere på skolen kender til dit problem, kan de hjælpe dig. De kan komme med forslag og ideer til, hvad du kan sige og gøre. De kender dig og din klasse. Det er en del af lærerens arbejde at hjælpe dig igennem denne situation.
Måske kan du i første omgang finde mod til at snakke med dine forældre og fortælle dem om din bekymring? Om din frygt for, at nogen fra skolen skal sige, at du har løjet? Selvom det jo bare handler om, at du ikke har været parat til at fortælle om skilsmissen hjemme?
Du skriver, at du hader livet som skilsmissebarn. Du skal vide, at du kan tale om det svære ved dine forældres skilsmisse med en voksen i familieretshuset, hvis du har brug for det. Du kan kigge på deres hjemmeside til børn HER.
Jeg er rigtig glad for, du skrev til os, og jeg håber for dig, du kan bruge rådene her til noget. Vi vil altid gerne snakke med dig her på Børnetelefonen, og du er velkommen til at ringe til os på 116111 eller sms eller chatte med os. Vi sidder klar til at lytte.
Mange varme krammere fra
Børnetelefonen