Skilsmisse er virkelig hårdt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15

Der sker rigtig mange ting i dit liv lige nu – også udover alle de ting, dine jævnaldrende kammerater står midt i med skole, fritidsinteresser, venskaber, kærlighed og så videre. En skilsmisse kan være en rigtig hård omvæltning for hele familien. Derfor kan jeg godt forstå, at den også påvirker dig rigtig meget. Og jeg vil rigtig gerne forsøge at komme med nogle idéer til, hvad du kan gøre.

Det kan godt virke uretfærdigt, at dine forældre vil have, at du skal vælge, hvem, du vil bo hos. For det er jo ikke dig, der har valgt, at de skal skilles – det er dine forældres beslutning. Jeg har snakket med andre børn og unge, der har fortalt, at de føler, at de skal vælge mellem deres forældre, når deres forældre spørger dem, hvor de helst vil bo. Og de er bange for, at den, de ikke vælger, skal blive ked af det. Er det noget, du kan genkende fra dig selv?

Jeg kan forestille mig, at dine forældre ønsker at finde den løsning, der er bedst for dig – og at det er derfor, de har spurgt dig, hvor du helst vil bo. Og måske ville du også gerne være med at tage en beslutning, hvis den ikke bliver opfattet som om, at du har valgt mellem dine forældre? For når der er lang afstand mellem dine forældre, kan det også betyde meget for dig, hvor du skal bo. Derfor er der nogle spørgsmål, du kan stille dig selv, så det kommer til at handle om noget andet end at du skal vælge mellem dine forældre.

Jeg ved ikke, hvilken klasse, du går i. Og jeg ved ikke, hvordan du har det i skolen med venner og veninder. Måske vil du helst fortsætte i den klasse, du går i nu? Måske har du brug for og lyst til en ny start, et nyt sted? Måske er der bedre uddannelsesmuligheder efter skolen og kortere transporttid mellem hjem og uddannelsesinstitution det ene sted? Måske har du en fritidsinteresse, der er bedre muligheder for at gå til det ene sted frem for det andet?

Jeg vil foreslå dig, at du sætter dig ned og tænker over nogle af de spørgsmål. På den måde tror jeg, du nemmere kan finde frem til, hvad der er bedst for dig. Og bagefter kan det blive nemmere at snakke med dine forældre om det.

På den måde kommer det ikke til at handle om, at du vælger mellem dine forældre. Men at du fx vælger, at det er vigtigt for dig at fortsætte, der hvor du går i skole nu – eller at du har behov for at skifte skole. Eller at det ene sted passer bedre i forhold til dine fritidsinteresser eller uddannelsesønsker. Det kan også være, at det ene sted passer bedst nu, mens du stadig går i skole – men at det andet sted passer bedre, når du skal vælge uddannelse?

Jeg synes også, det er vigtigt, at du snakker med dine forældre om, at det er vigtigt, at de sørger for, at du har god mulighed for at være sammen med den forælder, du ikke bor hos. Nogle gange i weekender og i ferier. Måske kan de sørge for, at du bliver kørt frem og tilbage. Eller måske kan de sørge for, at du har et togkort eller får penge, så du kan tage frem og tilbage. Og måske kan du foreslå dine forældre, at det også nogle gange er dem, der skal tage frem og tilbage – så det ikke kun er dig, der skal bruge lang tid på transport?

Jeg vil foreslå dig at vise dit brev her til brevkassen til dine forældre – evt. sammen med mit svar. For i dit brev beskriver du på en rigtig fin måde, hvordan det påvirker dig, når dine forældre vil have, at du skal vælge, hvor du skal bo. Og samtidig skriver du også i brevet, at du elsker dine forældre lige højt. Jeg tror, det kan gøre snakken med dine forældre nemmere både for dem og for dig. Kunne du have mod på det?

Og jeg håber, du har fået lyst til at overveje nogle af mine spørgsmål og idéer. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til 116 111.

Dine forældre er også velkomne til at ringe til ForældreTelefonen på 35555557. Her kan de tale med en rådgiver om, hvordan de bedste støtter dig, så deres konflikter ikke kommer til at gå ud over dig.

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier