Brev
skilsmisse
hej
min mor og far er skilt og det har de været længe nu.
Men jeg har et problem.
Min mor og far syndes ALDRIG godt om hinanden
F.r.k Sagde min mor forde jeg sagde at jeg ville have en kappe so min storer-søster ville have (DET HUN SAGE ER Vi kan da barer droppe at i kommer til den fest så bliver jeres far da sur så skal han i piografen med sådan nogle skrigene piger
(JEG HADER MIT LIV!!!!)
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Det er altid svært, når ens forældre er skilt, og de ikke kan lide hinanden mere. Jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært, for det kan ikke undgå at gå ud over børnene, når forældre ikke bryder sig om hinanden.
Du skriver, at det er længe siden, at dine forældre er blevet skilt. Jeg kommer derfor til at tænke på, om det er noget nyt, det med at de ikke kan lide hinanden, eller om det altid har været sådan? Og jeg tænker også, om du mon har fortalt dem, at du synes, det er et problem? Nogle gange har voksne brug for, at deres børn fortæller dem, at de bliver kede af, når der er noget, de ikke er så gode til. Ville det mon være en mulighed for dig at tale med dem om det?
Jeg kan forstå, at der har været en særlig episode, hvor I ikke har været enige, og hvor det virker som om dine forældre ikke har talt med hinanden om, hvad der skal ske, er det mon korrekt forstået?
Jeg er lidt i tvivl, om jeg forstår det du skriver helt rigtigt, men når jeg læser, at du skriver, at du hader dit liv, så vurderer jeg, at det er så vigtigt, at du taler med en voksen. Jeg kunne derfor godt tænke mig at bede dig ringe til BørneTelefonen i stedet for, så vi sikrer, at vi får hjulpet dig ordentligt videre. Hvad siger du til det?
Du kan ringe og tale med en rådgiver på tlf. 116111 kl. 11-23 i hverdagene og kl. 11-19 i weekenden.
Jeg håber, at du ringer.
Kærlig hilsen til dig fra BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.