Pap mor

Hej bb

jeg hader min pap mor

hun tror hun bestemmer alt og jeg har ikke min far for mig selv

da det kun var mig og min far måtte jeg blive længe oppe og spise slik og vi tog ud og spise om aften nu får vi kun salat

hun kan ikke lide mig

jeg vil og kan ikke forstille mig at hun fik et barn med min far

de skændes tit vær gang de gør det krydser jeg finger på at de slår op Min far kan godt lide hinde desværre

TIL JUL ØNSKER JEG MIG AT JEG FÅR MIN FAR FOR MIG SELV

jeg håber i vil hjælpe

og hun siger at jeg har det grimmeste hår og at blå er den grimmeste farve til mig og min hud (min yndligs farve er blå )

så da hun sage vi skulle i en damme butik så jeg en helt vild flot trøje og jeg ville købe den men hun sage at den er grim og blå er ikke din farve

hjemme hos min mor er alt mit tøj blåt

hindes familie er sød nok men det er hun ikke

hun ville låne noget bånd til et eller andet jeg lige havde købt da jeg fik den tilbage var der 17 cm tilbage og der var 10 m til at starte med

og min pap mor har lavet hele Huset om. det andet var meget flotter

og hun vil flyt til en anden by men det har min far ikke lyst til men han sige det gør vi måske en dag

jeg går i skole i K og der bor min mor også

kh pigen der ikke kan lide sin papmor

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Tak for dit brev, hvor du fortæller om et problem, som rigtig mange skilsmissebørn kender til.
Der er så mange svære ting, som børn skal igennem, når deres forældre skal skilles. En af tingene er, at vænne sig til, at en ny kæreste flytter ind hos mor eller far. Så er der pludselig opstået en ny familie, som børnene skal vænne sig til at være i, og det er ikke altid nemt.

Du husker tiden med din far alene som meget bedre. Her var det far og dig, der bestemte, og du havde din far for dig selv. Så selvfølgelig oplever du, at din fars kæreste er kommet og har ødelagt noget, som du og din far havde sammen.

Og nu ønsker du, at de ikke skal være kærester sammen mere. Det kan jeg godt forstå, for du tænker nok, at så kan du og din far få jeres gamle liv tilbage.

Men mange voksne har ligesom din far brug for at få en ny kæreste, som de kan leve sammen med. Så man kan sige, at det, du har brug for, og det, din far har brug for, ikke passer sammen.
Og derfor kommer du lidt i klemme mellem din far og hans kæreste.

Du fortæller om nogle ting, som din papmor har sagt eller gjort, og som har såret dig. Når din yndlingsfarve er blå, er det selvfølgelig ubetænksomt af din papmor at sige, at det ikke er din farve. Jeg kan godt forstå, at du hører det som en kritik.

Men det kan godt være, at din papmor bare vil give dig nogle råd om farver. Måske ved hun slet ikke, at hun sårer dig med sine bemærkninger. Du tænker, at hun ikke kan lide dig, men når jeg læser dit brev, er jeg ikke sikker på, at det er sådan det er.
Måske er hun lige så usikker, som du er. Det er svært for børn at få papforældre, men det kan også være svært for voksne at få papbørn. Det går bedst, hvis de voksne er gode til at snakke om, hvem der skal bestemme hvad i familien, og hvis den biologiske forældre ( altså din far) husker at  være sammen med sit barn alene sommetider.

I stedet for at gå og håbe på, at din papmor flytter fra din far, vil jeg foreslå, at du prøver at snakke lidt med din far om, hvordan livet i familien kunne blive bedre for dig. Måske kunne I aftale at lave noget sammen uden din papmor. Jeg synes også, at du skal prøve at fortælle ham, at du tror, at din papmor ikke kan lide dig, f.eks. når hun siger noget om dit hår eller dit farvevalg.

Det kunne også være en idé, at I alle 3 får snakket om, hvordan I skal være sammen i jeres nye familie. Når man er en sammensat familie, kommer det nemlig ikke bare af sig selv. Måske kan du begynde med at snakke med din far om det du savner og ønsker - det du er bekymret for. Mon du kan sige det til din far eller vil det ok med dig at skrive et brev eller en sms til ham. Måske din mor også kan hjælpe dig med at snakke med ham? Jeg synes det vil rigtig godt, at du lige får snakket med din far.

Hvis din far er i tvivl om, hvordan han kan hjælpe dig, kan han ringe til ForældreTelefonen på 3555 5559 og snakke med en rådgiver om, hvordan I bedst får jeres nye familie til at fungere, så også du bliver glad for den.

Mange gode tanker og god jul ønske BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier