Brev
Pap mor
Hej bb
jeg hader min pap mor
hun tror hun bestemmer alt og jeg har ikke min far for mig selv
da det kun var mig og min far måtte jeg blive længe oppe og spise slik og vi tog ud og spise om aften nu får vi kun salat
hun kan ikke lide mig
jeg vil og kan ikke forstille mig at hun fik et barn med min far
de skændes tit vær gang de gør det krydser jeg finger på at de slår op Min far kan godt lide hinde desværre
TIL JUL ØNSKER JEG MIG AT JEG FÅR MIN FAR FOR MIG SELV
jeg håber i vil hjælpe
og hun siger at jeg har det grimmeste hår og at blå er den grimmeste farve til mig og min hud (min yndligs farve er blå )
så da hun sage vi skulle i en damme butik så jeg en helt vild flot trøje og jeg ville købe den men hun sage at den er grim og blå er ikke din farve
hjemme hos min mor er alt mit tøj blåt
hindes familie er sød nok men det er hun ikke
hun ville låne noget bånd til et eller andet jeg lige havde købt da jeg fik den tilbage var der 17 cm tilbage og der var 10 m til at starte med
og min pap mor har lavet hele Huset om. det andet var meget flotter
og hun vil flyt til en anden by men det har min far ikke lyst til men han sige det gør vi måske en dag
jeg går i skole i K og der bor min mor også
kh pigen der ikke kan lide sin papmor
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak for dit brev, hvor du fortæller om et problem, som rigtig mange skilsmissebørn kender til.
Der er så mange svære ting, som børn skal igennem, når deres forældre skal skilles. En af tingene er, at vænne sig til, at en ny kæreste flytter ind hos mor eller far. Så er der pludselig opstået en ny familie, som børnene skal vænne sig til at være i, og det er ikke altid nemt.
Du husker tiden med din far alene som meget bedre. Her var det far og dig, der bestemte, og du havde din far for dig selv. Så selvfølgelig oplever du, at din fars kæreste er kommet og har ødelagt noget, som du og din far havde sammen.
Og nu ønsker du, at de ikke skal være kærester sammen mere. Det kan jeg godt forstå, for du tænker nok, at så kan du og din far få jeres gamle liv tilbage.
Men mange voksne har ligesom din far brug for at få en ny kæreste, som de kan leve sammen med. Så man kan sige, at det, du har brug for, og det, din far har brug for, ikke passer sammen.
Og derfor kommer du lidt i klemme mellem din far og hans kæreste.
Du fortæller om nogle ting, som din papmor har sagt eller gjort, og som har såret dig. Når din yndlingsfarve er blå, er det selvfølgelig ubetænksomt af din papmor at sige, at det ikke er din farve. Jeg kan godt forstå, at du hører det som en kritik.
Men det kan godt være, at din papmor bare vil give dig nogle råd om farver. Måske ved hun slet ikke, at hun sårer dig med sine bemærkninger. Du tænker, at hun ikke kan lide dig, men når jeg læser dit brev, er jeg ikke sikker på, at det er sådan det er.
Måske er hun lige så usikker, som du er. Det er svært for børn at få papforældre, men det kan også være svært for voksne at få papbørn. Det går bedst, hvis de voksne er gode til at snakke om, hvem der skal bestemme hvad i familien, og hvis den biologiske forældre ( altså din far) husker at  være sammen med sit barn alene sommetider.
I stedet for at gå og håbe på, at din papmor flytter fra din far, vil jeg foreslå, at du prøver at snakke lidt med din far om, hvordan livet i familien kunne blive bedre for dig. Måske kunne I aftale at lave noget sammen uden din papmor. Jeg synes også, at du skal prøve at fortælle ham, at du tror, at din papmor ikke kan lide dig, f.eks. når hun siger noget om dit hår eller dit farvevalg.
Det kunne også være en idé, at I alle 3 får snakket om, hvordan I skal være sammen i jeres nye familie. Når man er en sammensat familie, kommer det nemlig ikke bare af sig selv. Måske kan du begynde med at snakke med din far om det du savner og ønsker - det du er bekymret for. Mon du kan sige det til din far eller vil det ok med dig at skrive et brev eller en sms til ham. Måske din mor også kan hjælpe dig med at snakke med ham? Jeg synes det vil rigtig godt, at du lige får snakket med din far.
Hvis din far er i tvivl om, hvordan han kan hjælpe dig, kan han ringe til ForældreTelefonen på 3555 5559 og snakke med en rådgiver om, hvordan I bedst får jeres nye familie til at fungere, så også du bliver glad for den.
Mange gode tanker og god jul ønske BørneTelefonen