Skilsmisse

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej Pige 11 år

Hvor er det godt at du skriver herind, for jeg kan høre at det er svært for dig lige nu. Du står i mellem din far og mor og dine egne ønsker, og det er bestemt heller ikke rart for dig. Jeg vil gøre alt hvad jeg kan, for at hjælpe dig.

Du skriver at du har boet hele dit liv ved din mor, og er ved din far hver anden weekend. Jeg kan godt forstå du ikke vil gøre din mor ked af det, og det viser at du er en omsorgsfuld pige. Men det er vigtigt, at du også er glad. Du skriver at du er bange for at din mor bliver sur. Har du mon oplevet før, at din mor kan blive sur over ting? Eller måske er du mest bange for at hun bliver ked af det?

Det er godt du kan snakke med din far om det, og det kan måske også hjælpe dig. Når man fortæller andre mennesker om sine følelser og meninger, så får man det bedre indeni. Hvordan snakker dine forældre sammen? altså, er de venner eller kan de ikke snakke sammen? Hvis de er gode venner, ville det måske hjælpe dig, hvis din far kunne være med til at fortælle din mor om dine ønsker til hvor du gerne vil bo.

Jeg kan godt forstå det er svært for dig. Du vil ikke gøre din mor sur og ked af det, men samtidig vil du gerne bo mere ved din far. Hvis din mor bliver ked af det eller sur, hvorfor tror du så hun gør det? Det kan måske være fordi hun vil savne dig når du er ved din far. Det er helt normalt hvis din mor bliver ked af det, men det bedste vil være at hun lytter til dine følelser.

Når man er et skilsmisse barn så kan du ikke bestemme, men du har altid ret til at sige din mening. Når du er over 10 år så har du ret til det, der kaldes initiativret. Det betyder, at du kan bede Familieretshuset om at indkalde dine forældre til møde, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt med dine forældre skilsmisse.

Du har også ret til at have en bisidder med som støtte. Bisidderen må ikke holde med nogen af dine forældre, men skal kun støtte dig. Bisidderen skal være en slags tryghedsperson for dig, som hjælper dig med at få sagt, hvad du har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116111.

Jeg vil til sidst sende et link til dig, hvor du kan se en Youtube video, hvor de fortæller om gode ideer til, hvordan man starter en svær samtale med en voksen: https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/

Du har skrevet herind til os, og ved at gøre det, har du vist at du er viljestærk. Du vil ikke gøre din ked mor af det, og det viser at du er en omsorgsfuld pige. Du sætter rigtig fint ord på dine tanker og følelser, og det er en rigtig god egenskab at have. Du har viljen og styrken, nu skal du finde dit mod, så du kan blive en glad pige og have det godt indeni.

Jeg håber du kunne bruge mine råd, og at du får en rigtig god samtale med din mor.

Knus og kram BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier