Brev
Min far har fundet en ny kæreste
Jeg er en pige på 11 år og har en mor og en far der lige er blevet skilt. Min far har fundet en ny kæreste som han bruger det meste af sin tid på, og han bruger så meget tid på hende så det føltes som om han kun vil have hende.
Hver gang jeg ringer til ham har han altid travlt med at være sammen med hende også har han ikke tid til at snakke med mig. Min far fandt en kæreste allerede en uge efter mine forældre blev skilt, og han prøvede at holde det hemligt i et godt stykke tid men til sidst fandt vi ud af det, jeg er meget ked af at han næsten bruger alt sin tid på hende og at han aldrig har tid til mig.
Vi har ikke mødt hende endnu, men jeg har været så ked af det i et godt stykke tid så jeg faktisk ikke vil møde hende. Nu har jeg været meget ked af det lige siden de blev skilt men det er som om jeg aldrig kommer over det. Hvad gør jeg?
Hilsen S
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære S
Hvor er det bare en god idé, at du skriver til BørneBrevkassen. Jeg kan godt forstå, du er rigtig ked af det… Og jeg tænker, at det måske ikke er det nemmeste at gå til din mor med det lige nu (?)
Det lyder som en rigtig svær situation, du står i lige nu, og det er naturligt, at det føles som om, det aldrig bliver bedre… Derfor får jeg også lyst til at sige, at som regel bliver alting lettere (at acceptere) med tiden… (Hvis det er overhovedet er nogen trøst for dig lige nu?)
Sådan som jeg forstår det, så savner du at være sammen med din far, og du savner at tale med ham og føle at han prioriterer dig – er det rigtigt? Jeg ved fra mange andre børn, at det kan være utrolig svært at se på, at den ene af ens forældre er nyforelsket, når man selv er ked af det over en skilsmisse. Det er ikke altid at den forelskede forældre opdager det af sig selv, så jeg tænker, din far nok skal have det at vide, så han kan tænke sig lidt mere om, og tage lidt mere hensyn til dine følelser i det her...
Hvad tænker du, hvis jeg foreslår dig at skrive et brev til ham, hvor du prøver at fortælle ham, at du savner ham som far, og at du synes, det er svært med skilsmissen og hans nye kæreste? (Jeg synes nemlig, du er rigtig god til at forklare, hvordan du har det.)
Sommetider er det nemmere at skrive om ens følelser til andre mennesker, både for en selv, men også for den som skal modtage brevet. Hvis du skriver et brev, vil din far få mulighed for at læse det på et tidspunkt, hvor han har fred og ro til det og måske kan han nå at tænke lidt over, hvordan han vil tale (videre) med dig om det, når I ses eller snakker i telefon sammen næste gang, du eller han ringer.
Ellers kan du måske forsøge at sende ham en SMS, hvor du skriver, at du gerne vil tale med ham og noget, når han er alene og har tid til det… På den måde vil han måske prioritere at snakke med dig på et tidspunkt, hvor han er alene, og så kan du få sagt de ting, som du gerne vil sige.
Når du skriver ’vi’… Betyder det så, at du har søskende eller er det ’kun’ dig og din mor, du tænker på? Hvis du har søskende, kan du måske snakke lidt med dem om det hele – måske går de med de samme følelser omkring det, som du gør.
Ellers kommer jeg til at tænke på, at det kan være meget rart at tale med sine veninder eller venner om det… Måske har du en god veninde, hvis forældre også er skilt, og som kan fortælle, hvordan hun fik det bedre? Ville du have mod på at fortælle om det?
Her til slut vil spørge dig, hvordan du tror, det ville være at møde din fars nye kæreste… En gang imellem kan det ’gøre noget’ ved én at se den person, som man har en masse forestillinger om.
Jeg tænker, at det måske ville være bedst at møde hende, når du selv føler dig klar og måske også, når/hvis du får snakket lidt med din far…
Jeg håber, du kan finde mod til at få snakket lidt med din far om det… Hvis du ikke synes, jeg har ramt nogle forslag, som giver mening for dig, så tænker jeg, at det kunne være rart for dig at snakke med en af de søde rådgivere på BørneTelefonen. Du kan ringe på 116 111. Der vil rådgiveren have mulighed for at spørge lidt mere ind til din historie og på den måde vil I måske sammen kunne finde frem nogle andre forslag end dem jeg er kommet med i mit svar.
Jeg håber, du får det bedre snart…
Kærlig hilsen, BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.