Brev
Min far drikker, og tager stoffer
Jeg bor sammmen med min mor, storesøster, og min far. Det er en længere historie, med hvordan det hele startede, så jeg går bare lige til sagen: Min far har en psykisk lidelse, og nægter at tage sine piller.
Engang gennembankede han min søster, (da jeg var ca.7 år) og jeg, min mor, og Min søster måtte flygte fra vores eget hjem. Det er så lang tid siden, men jeg husker alligevel udtrykket i min mors ansigt, og hvordan hun blev ved med at gentage: “Hvis jeg ringer til politiet nu, er det forbi. så bliver vi skilt. det ved jeg. det ved jeg!” Dagen efter blev vi nødt til at liste os ind i huset, fordi han var gået omkuld i sofaen, med ølflasker omkring sig, og havde blokeret hoveddøren. Siden den dag er mor blevet mere, og mere kold over for ham. Heldigvis.
Det er først nu, hvor jeg er fyldt 12, at hun fortalte mig, at han tog stoffer. Min mor tør ikke at blive skilt, fordi hun er bange for at miste mig. Jeg føler lidt det er min skyld, at de begge er tvunget til at bo hos ham. Jeg kan snart ikke klare det mere. nu skal det jo ikke gå hen at blive politisk, men min mor sagde, at i nov. ville det blive afgjort, hvorvidt børn over 12, skulle bestemme hvor de skal bo henne. Hun tør ikke før jeg må bestemme. Jeg kan snart ikke klare det mere! hvornår bliver den lov vedtaget?! hjælp hvad skal jeg gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Det første, jeg tænkte, da jeg læste dit brev, var, at det er godt, at du har skrevet ind til BørneBrevkassen. Ingen børn skal nemlig gå at have det sådan som du har det - og jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig.
Du fortæller, at din far har en psykisk lidelse, og at han nægter at tage sine piller. Du fortæller også, at han drikker, har taget stoffer og at han har været voldelig over for dig, din søster og din mor. Overgreb og vold som slet ikke er i orden.
Jeg kan godt forstå, at du har svært ved at klare det - ikke kun din fars misbrug, men også den skyld du føler. Når man er barn og ung, skal man gerne have en oplevelse af at vokse op i trygge rammer (familier), hvor man føler sig elsket, set og forstået af sine forældre. Man skal gerne have en oplevelse af, at ens forældre er der for én og passer på én.
Jeg tænker, at du skal finde en voksen, som du har tillid til, og som du tænker vil lytte til dig og hjælpe dig. Jeg kan forstå på dig, at du taler godt med din mor, men at din mor på samme tid ikke helt ved, hvad hun skal gøre, fordi hun er bange for at miste dig - mon det er rigtigt forstået..?
Derfor tænker jeg, at det ville være godt, hvis du kunne finde en anden voksen end din mor - kan du følge mig..? Måske du kunne fortælle din lærer, en voksen i din klub (?), en god nabo eller en venindes mor, hvordan du har det derhjemme, hvad du er utryg ved, og hvad det er der gør, at du snart ikke kan klare det mere. Tror du, at du kan det..?
Hvis du synes, det er svært at sætte ord på og i det hele taget at tage hul på sådan en snak, tænker jeg, at du evt. kunne vise dem dit brev til BørneBrevkassen og mit svar... Nogen gange kan det nemlig være nemmere at tale ud fra et brev... Og jeg synes, at du meget fint beskriver, hvordan du har det derhjemme.
Du fortæller, at din mor ikke tør at blive skilt fra din far, fordi hun er bange for at miste dig. Jeg tror ikke, hun mister dig - tværtimod vil hun vise sig som en ansvarsbevidst og omsorgsfuld mor, der tager sit forældreskab alvorligt.
Der er ikke nogen grænse for, hvornår børn bliver hørt i skilsmissesager (f.eks. hvor de gerne vil bo og hos hvilken forælder). Børn har ret til at blive hørt, når der skal træffes beslutning, som har betydning for deres liv. Det betyder, at myndighederne skal lytte til dine meninger, når de skal træffe beslutninger, som handler om dig - også selvom du er under 12 år. Det er ikke det samme som at du selv bestemmer, men du har krav på at blive hørt.
Hvis du er usikker på, hvad du kan gøre (eller din mor kan gøre), kan du læse mere om skilsmisser > her
Når jeg læser dit brev, bliver jeg en smule bekymret for dig - for det, din far gør ved dig og din søster (og din mor), er slet ikke ok. Når børn og unge ikke trives derhjemme, er det deres kommune, der skal hjælpe dem. I Børns Vilkår har vi noget, der hedder en bisidderordning. En bisidder fra Børns Vilkår er en voksen, der kan støtte dig, når du skal til møder i kommunen.
En børnebisidder er en voksen, du kan stole på, og som ser tingene fra dit perspektiv. Det er en voksen, der kender dine rettigheder, og som kan hjælpe dig med at genfinde troen på dig selv. Du kan læse mere om det > her
Du kan komme i kontakt med en børnebisidder i Børns Vilkår ved at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller ved at ringe direkte på dette tlf. nr. på 3555 5559 (mandag-torsdag kl. 9-16 og fredag kl. 9-15).
Du skal også vide, at du er meget velkommen til at ringe eller SMS'e til BørneTelefonen på 116 111 eller at logge på Børnechatten, hvis du har brug for at tale med en af vores dygtige rådgivere der. De vil rigtig gerne lytte til dig og hjælpe dig.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen