Brev
Min far!
Kære BB!
Jeg er en 15 årig gammel pige. Jeg bor hos min far og er hos min mor hver anden weekend. Vi har pt. en sag kørende med hvem der skal have forældremyndigheden over min lillebror og jeg, og det er faktisk mig der har startet det hele, så jeg er en meget presset pige lige i øjeblikket.
Min far og jeg er ikke særligt gode venner, og vi kommer op at skændes stortset hver dag, hvor han er meget manipulerende (og det er ikke bare noget jeg siger! Vi har haft psykolog indeover sagen om dette, og han siger nøjagtigt det samme.) Og han råbe ad min lillebror og jeg, osv..
Men videre til sagen.. jeg har mange drengevenner, og jeg vil da rigtig gerne være sammen med dem, men problemet er at jeg ikke tør spørge min far, for jeg kan godt være en smule “bange” for hans reaktion, ind i mellem.. så jeg ville høre om i evt. havde nogle forslag til hvordan jeg kunne få spurgt ham? Det betyder meget for mig, så det kunne være super godt, hvis i havde lyst til at besvare mit spørgsmål 🙂
Vh. Pige på 15.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 årTak for dit brev. Allerførst så håber jeg, at sagen om forældremyndighed over dig og din lillebror ender sådan, at du kommer til at få det bedre. Det lyder ikke godt, at I skændes hver dag, og du bliver manipuleret med. Er det mon meningen, at du skal blive ved med at bo hos din far, eller vil du flytte til din mor? Du skriver, at du har startet det hele og er meget presset lige nu. Jeg får derfor den tanke, at det kunne være det, som sagen om forældremyndighed måske handler om? At du vil flytte fra din far? Hvis det nu er tilfældet, kunne det mon så være, at du skulle vente med at tage det med drengevennerne op med din far, til der kommer en afklaring på, hvad der kommer til at ske for dig fremover? Nu gætter jeg jo bare. Jeg vil selvfølgelig gerne hjælpe dig med det, du egentlig spørger om – og det er hvordan du kan spørge din far om lov til at være sammen med dine drengevenner. Dit spørgsmål er dog alligevel lidt svært at svare på, da jeg ikke kender din far og hans reaktioner. På den måde, du beskriver det, kan han måske godt lyde lidt utilregnelig – altså sådan at du aldrig helt ved, om han vil reagere meget kraftigt og råbe af dig?Du kender din far bedst - og du regner med, at han vil blive sur. Jeg tænker, at du måske derfor ikke skal sige, at du gerne vil have lov til at se dine drengevenner, som det første. Måske kan du starte med at spørge til hans holdninger. Måske kan du spørge din far, "far, tror du, at drenge og piger kan være rigtig gode venner?". Afhængig af hans svar kunne du måske spørge, "hvordan ville du have det med at jeg fik gode drengevenner?". Når du hører hans holdninger, så kan du måske også bedre vide, hvad du er "oppe imod" og om du skal spørge ham. Mange gange, når forældre laver nogle forbud mod noget, så kan det også handle om, at de er bekymrede for et eller andet. Så kunne din far mon være bekymret for noget omkring dig og drengene? Hvad tror han mon, der kunne ske? Ville I kunne tale om det sammen? – og ville det mon være muligt for dig at berolige ham, hvis han er bekymret for et eller andet? Hvad er dine erfaringer med det? Det kan være, at dette ikke er den første gang, du skal spørge din far om noget, som du er nervøs for. Har der mon været nogle andre tidspunkter, hvor du har været bange for din fars reaktion, og hvor det alligevel gik godt? Hvad mon fik det til at gå godt? Og omvendt er der gange, hvor det er gået dårligt? Hvad skete der mon, så det ikke endte godt? Måske kan dine tidligere erfaringer give dig nogle tegn på, hvad der er en god måde at tale med din far på, og hvornår I taler godt sammen?Jeg håber, at disse spørgsmål kan hjælpe dig lidt på vej. Måske kan dine svar på dem gøre dig mere klar på, om du skal spørge ham og hvordan – og om du tror på, der vil komme noget godt ud af det?Du er også meget velkommen til at chatte, ringe eller sms'e til en rådgiver på BørneTelefonen og vende situationen. Måske kan I sammen finde på andre måder, som du kan tale med ham om det på. Du er også velkommen til at kontakte os bagefter, du har talt med din far, hvis du får brug for det. Nummeret er 116 111.
Held og lykke fra BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.