Brev
hvor gamle
hej
min forælder er skildt og jeg vil helst være hos min mor, men jeg ved ikke hvor gamle man skal være for at bestemme hvor man slev helst vil være hende?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12.
Mange tak for dit brev, hvor du spørger, hvor gammel man skal være for selv at kunne bestemme, hvor man vil bo, når ens forældre er skilt.
Faktisk er der ikke nogen alder, der giver børn ret til helt selv at bestemme dette. Men generelt er det sådan at jo ældre man er, jo større medbestemmelse får man.
I Danmark har alle børn ret til at blive hørt i skilsmissesager. Men det betyder ikke, at man nødvendigvis spørger alle børn- hvad de har lyst til. Er det fx små børn, vil man fx. spørge deres pædagoger eller lærere om, hvordan de oplever barnets behov, og samtidig spørge forældrene.
Når man er fyldt 10 år, har man en såkaldt "initiativret". Det betyder, at du kan bede Statsforvaltningen om at indkalde dine forældre til et møde, hvor de skal forholde sig til, hvad du ønsker og helst vil fremover. Det betyder ikke, at du selv kan bestemme, hvor du vil bo! Det er dine forældre der skal blive enige om det. Men det betyder at de skal tage dine ønsker med i deres overvejelser.
Hvis dine forældre har svært ved at blive enige om, hvor du skal bo, og du måske føler dig i klemme, kan du tale med/ skrive til din sagsbehandler i Statsforvaltningen. Her på vores hjemmeside har vi lavet et brev, som man kan bruge, hvis man gerne vil benytte sin initiativ ret. Det kan du læse mere om her >>
Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen eller skrive ind på BørneChatten, hvis du har brug for at tale med en anonym voksen om alle de tanker og følelser, der kan dukke op, når man er skilsmissebarn.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.