Brev
Hjelp!
Hej BørneTelefonen,
jeg er en pige på 11 og mine forældre er skildt.
Jeg syndtes min bonus mor er sød og sådan noget men jeg savner at mine forældre bor sammen, men heldigvis bor de rat tæt på hindanen. snart så skal min far, mig og min lillesøster flytte over til min bonus mor, så jeg skal flytte væk fra mine venner og fra min mor.????
Det er først næste sommer men tænker stadig på det, jeg vil ikke flytte.
Jeg kan ikke gøre noget for vi har købt legleheden vedsiden af min bonus mor, og så kan jeg ikke bare lige tage hjem til min mor hvis jeg har brug for noget. Men jeg skal stadig gå på den samme skole. jeg går til gymnastik så jeg har en stor trampolin men den kan vi jo ikke have med!????
Pleass hjelp mig!????
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Jeg kan godt forstå at du er bekymret for, hvordan flytningen kommer til at gå.Mange ting bliver jo igen anderledes. Der er et år til og måske er det lettere for dig at tage over til din mor, når du er 12 år?
Det kan være svært, når forældre bliver skilt - det kan også være svært, når ens forældre finder nye kærester. Mange børn ønsker at deres forældre skal være sammen uanset hvordan de har det med hinanden - men sådan kan det ikke altid være.
Det tager tid at vænne sig til og det er vigtig at dine forældre får det til at gå godt.
Det er godt, at du reagerer på dine følelser allerede nu.  Det gør det nemlig muligt at du kan tale med dine forældre om dine tanker. Så I kan finde ud af, hvordan det bliver godt for dig. Det er vigtig at de ved, hvordan du har det med at skulle flytte fra din mor.
Det ville være godt, hvis du kunne snakke med dine forældre - så kan de hjælpe og støtte dig.
Det er samtidig vigtigt at huske på, at de jo ikke kan læse dine tanker - derfor er du selv nødt til at sige det højt eller skrive det til dem. Måske kan du bruge det brev, du har skrevet til mig?
Måske kender du nogen, som også har oplevet at deres forældre blev skilt. Du kunne jo prøve at spørge dem, hvordan det var og hvad de gjorde for at komme godt igennem.
Nogle skoler har grupper for skilsmissebørn, hvor man møder andre og tale om det. Du kan jo prøve at spørge din lærer, om der er en gruppe på din skole. Ellers kan du måske snakke med din lærer om, hvordan du har det med skilsmisse og flytning.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen