Brev
Familie
Hej, jeg er en pige på 11 år.
Mine forældre er blevet HELT anderledes.
mine forældre blev skildt for 4 år siden det var nok ikke den nemmeste skilsmisse min far var utro med min bedste vens mor og så slog han op over SMS da min mor var på arbejde
da min mor kom grædende og råbene hjem (mig min far og søster var hjemme) mig og min søster skulle gå ind på vær vores værelse jeg kan huske at hun råbte af ham så fik vi at vide vi skulle komme ind i stuen og fik at vide hvad der var sket på det tidspunk forstod jeg ikke rigtig hvad der var sket
2 dage efter blev mig og min søster sendt op til vores farmor og farfar da vi var kommet hjem var min far flyttet væk .
Vi skulle på til ham hver anden weekend
mig og min søster sage til han at han havde fundet en kæreste for sjov (vi trude ikke han havde fundet en) men en morgen vognet jeg op og gik ud i køkkenet men på vej der ind så jeg et par dame sko jeg skyndte mig ind til min søster og vækket hende men hun trode ikke på det men da vi skulle spise morgen mad kom der en helt fremmede dame ud fra min fars sove værelse som slet ikke sage noget og det Gjore vi heller ikke
efter morgen maden gik hun og vi spurte min far hvem det var og sår sage han bare sin kæreste og vi var jo ikke klar over at han havde en kæreste.
Men sår blev vi sendt hjem til vores mor og der sage vi det til hende
ca 2 måneder var hun ude med sit arbejde hvor hun havde snakket med en mandig de skulle på date dagen efter og vi var jeg glade for at hun sage det.
Men nu er min far og hans kæreste kærester og det er min mor også med hendes kæreste, men min mors kæreste er aldrig hjemme han er i andre lande med sit arbejde.
Men min morer hele tiden sur og råber af mig selv en dag da jeg kom hjem med et blåt øje og blod næse spurgte hun slet ikke havd der var sket det samme med min far de interessere sig ikke for mig men min papmor spørg altid om jeg er okay og alt det der.
Men en dag da jeg spurgte jeg om jeg måtte komme til skive festival sammen med min krusine og min farmor fordi at min søster skal der hen og min far og hans kæreste skal der hen.
Jeg måtte godt for min farmor og min mor men ikke for min far, jeg føler mig som en hund der bliver holdt i vild stram snor. Men jeg er heller ikke som andre piger på min alder jeg er meget moden af min alder.
Men lige nu har jeg bare lyst til at komme børne hjem eller noget jeg vil bare ikke have at jeg skal bo med dem mere,
hvad skal jeg gøre?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at dine forældres skilsmisse for 4 år siden har været voldsom for dig. Du var kun 7 år dengang og forstod nok ikke så meget af de voksnes konflikter. Det lyder også, som om det ville have været godt for dig, hvis dine forældre havde fortalt dig og din søster noget mere om, hvad der skete.
Det er nemlig altid svært for børn, hvis de ikke forstår, og hvis de ikke får at vide, hvad der sker.
Men lige nu er problemet, at du føler dig dårligt behandlet både af din far og af din mor, og at du ikke har lyst til at bo hjemme mere. Så det er ikke så nemt at være dig lige nu.
Selv om du ikke har det så godt derhjemme lige nu, må du nok se i øjnene, at den første løsning ikke er at komme på børnehjem. I første omgang må du prøve at løse problemet på en anden måde.
Når man har sådan nogle konflikter med sine forældre, er det bedste oftest at få snakket om det. Jeg tænker på, om dine forældre mon overhovedet ved, hvordan du har det? Hvis du ikke har sagt noget om det, har de måske slet ikke opdaget, at du ikke trives lige nu?
Måske er I en familie, der ikke er vant til at snakke så meget om, hvordan I har det. Derfor forstår jeg godt, hvis du tænker, at det er svært. Men du skal vide, at selv om det kan føles helt umuligt at snakke om sine følelser, kan det være en stor lettelse at få det gjort. Og det kan hjælpe rigtig meget.
Jeg har 2 forslag til dig.
1.    Du kan få nogen til at hjælpe dig med at snakke med dine forældre. Måske kan du spørge din papmor eller din farmor, om hun vil være med til at tale med din far om, hvordan du har det. Eller du kan snakke med din klasselærer og høre, om hun/han vil være med til at snakke med din mor eller far. Eller er måske er der en anden du tænker vil være god til det?
2.    Du kan også prøve at skrive et brev til din far og til din mor, hvor du fortæller, hvordan du har det, og at du har brug for deres hjælp, så du kan få det bedre. Jeg kan jo se, at du er dygtig til at skrive om det.
Hvis du har brug for mere rådgivning, vil jeg opfordre dig til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor du kan snakke videre med en rådgiver. Vi vil i hvert fald meget gerne snakke med dig.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen