Bange for mine forælderes skilsmisse

Hej børnetelefonen.

For nogle uger siden, fortalte min mor mig, at hun gerne ville flytte fra min far. Jeg forstår hende udemærket, og støtter hende hundrede procent, da han for det første ikke hjælper til derhjemme, eller accepterer hendes eller vores handlinger overhovedet. – Til juleaften kom de endda op og slås!

Min far er slet ikke enig med min mor, og vil ikke skilles, da han tydeligvis ikke kan fatte alvoren af situtaionen derhjemme. Han synes det er hendes skyld, at han ikke kan hjælpe til, fordi at han ikke synes hun elsker ham. (han har aldrig nogensinde vist nogen form for kærlighed for min mor, siden de blev gift)

Til gengæld, har han (heldigvis) altid været en nogenlunde far for mig. Han har hjulpet og været hjemme, altid. Det er bare ikke nok, når min mor nu er begyndt at gå psykisk ned..

Jeg er meget bange for, at efter min mor og jeg er flyttet, at han begynder at sende dødstrudsler, eller noget.. Jeg har læst det så mange steder, og er rædselsslagen for hvad der skal ske bagefter. Jeg er bange for at han bliver rigtig sur..

Jeg vil gerne af med denne angst, og derfor har jeg skrevet til jer. På forhånd tak. Jeg håber i vil hjælpe, eller berolige mig. Jeg har btw, har en masse ordenlige samtaler med min mor, og nogle gange virker det og andre gange ikke. Jeg vil nemlig gerne have, at min mor og jeg, får det bedste af det bedste, og får det godt igen, efter vi er flyttet.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Tak for dit ærlige brev. Du gør dig rigtig mange tanker om hele jeres situation, og det virker som om, du er god til at fornemme, hvordan andre har det - f.eks. også dine forældre. Du tager rigtig meget ansvar for hele familien, og det kan være både godt og skidt - det vender jeg tilbage til.

Når nu dine forældre skulle skilles, er det er godt, at I er kommet så langt, at du og din mor er flyttet. Og det er rigtig fint, at du gerne vil gøre alt, for at I kan få det godt igen.

Nu går du og frygter, at din far måske finder på at sende dødstrusler. Så vidt jeg kan forstå af dit brev, kommer frygten af noget, du har læst om og ikke af, at din far tidligere har været truende?

Det er rigtigt, at det sommetider sker, at mænd bliver så vrede og desperate, at de finder på at sende dødstrusler til deres ekskoner. Men det sker heldigvis meget sjældent.

Selv om din far var uenig i skilsmissen, er der stor sandsynlighed for, at han kan finde bedre måder at reagere på, hvis han er frustreret over det. Det kan f.eks. være, at han snakker med sin familie eller sine venner om det.

Det glæder mig at høre, at du synes, han har været en god far for dig. Så er der gode chancer for, at du kan bevare et godt forhold til ham, selv om din mor ikke kan være sammen med ham mere.

Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du prøver at beskytte din mor. Det er rigtig sødt gjort af dig, men jeg tænker også, at hvis din mor er ved at gå psykisk ned, er det en stor opgave for dig som 12 årig.  Måske ville det være en god idé, hvis din mor kunne få noget hjælp til sig selv, så du ikke synes, du står med ansvaret for hende. Din mor kan f.eks. starte med at gå til sin læge eller til sin sagsbehandler i kommunen, hvis hun har brug for hjælp.

Vi har også en ForældreTelefon, din mor kan ringe til og snakke det hele igennem med en rådgiver, der ved rigtig meget om skilsmisser og familier. Nummeret er 35 55 55 57 - måske kan du give din mor det nummer og foreslå hende at ringe?

Du er også selv meget velkommen til at ringe til os og snakke lidt mere om det hele, hvis du trænger til det. Nummeret til BørneTelefonen er 116111, og du kan ringe helt gratis hver dag mellem 11 og 23.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier