Brev
Bange for mine forælderes skilsmisse
Hej børnetelefonen.
For nogle uger siden, fortalte min mor mig, at hun gerne ville flytte fra min far. Jeg forstår hende udemærket, og støtter hende hundrede procent, da han for det første ikke hjælper til derhjemme, eller accepterer hendes eller vores handlinger overhovedet. – Til juleaften kom de endda op og slås!
Min far er slet ikke enig med min mor, og vil ikke skilles, da han tydeligvis ikke kan fatte alvoren af situtaionen derhjemme. Han synes det er hendes skyld, at han ikke kan hjælpe til, fordi at han ikke synes hun elsker ham. (han har aldrig nogensinde vist nogen form for kærlighed for min mor, siden de blev gift)
Til gengæld, har han (heldigvis) altid været en nogenlunde far for mig. Han har hjulpet og været hjemme, altid. Det er bare ikke nok, når min mor nu er begyndt at gå psykisk ned..
Jeg er meget bange for, at efter min mor og jeg er flyttet, at han begynder at sende dødstrudsler, eller noget.. Jeg har læst det så mange steder, og er rædselsslagen for hvad der skal ske bagefter. Jeg er bange for at han bliver rigtig sur..
Jeg vil gerne af med denne angst, og derfor har jeg skrevet til jer. På forhånd tak. Jeg håber i vil hjælpe, eller berolige mig. Jeg har btw, har en masse ordenlige samtaler med min mor, og nogle gange virker det og andre gange ikke. Jeg vil nemlig gerne have, at min mor og jeg, får det bedste af det bedste, og får det godt igen, efter vi er flyttet.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit ærlige brev. Du gør dig rigtig mange tanker om hele jeres situation, og det virker som om, du er god til at fornemme, hvordan andre har det - f.eks. også dine forældre. Du tager rigtig meget ansvar for hele familien, og det kan være både godt og skidt - det vender jeg tilbage til.
Når nu dine forældre skulle skilles, er det er godt, at I er kommet så langt, at du og din mor er flyttet. Og det er rigtig fint, at du gerne vil gøre alt, for at I kan få det godt igen.
Nu går du og frygter, at din far måske finder på at sende dødstrusler. Så vidt jeg kan forstå af dit brev, kommer frygten af noget, du har læst om og ikke af, at din far tidligere har været truende?
Det er rigtigt, at det sommetider sker, at mænd bliver så vrede og desperate, at de finder på at sende dødstrusler til deres ekskoner. Men det sker heldigvis meget sjældent.
Selv om din far var uenig i skilsmissen, er der stor sandsynlighed for, at han kan finde bedre måder at reagere på, hvis han er frustreret over det. Det kan f.eks. være, at han snakker med sin familie eller sine venner om det.
Det glæder mig at høre, at du synes, han har været en god far for dig. Så er der gode chancer for, at du kan bevare et godt forhold til ham, selv om din mor ikke kan være sammen med ham mere.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du prøver at beskytte din mor. Det er rigtig sødt gjort af dig, men jeg tænker også, at hvis din mor er ved at gå psykisk ned, er det en stor opgave for dig som 12 årig.  Måske ville det være en god idé, hvis din mor kunne få noget hjælp til sig selv, så du ikke synes, du står med ansvaret for hende. Din mor kan f.eks. starte med at gå til sin læge eller til sin sagsbehandler i kommunen, hvis hun har brug for hjælp.
Vi har også en ForældreTelefon, din mor kan ringe til og snakke det hele igennem med en rådgiver, der ved rigtig meget om skilsmisser og familier. Nummeret er 35 55 55 57 - måske kan du give din mor det nummer og foreslå hende at ringe?
Du er også selv meget velkommen til at ringe til os og snakke lidt mere om det hele, hvis du trænger til det. Nummeret til BørneTelefonen er 116111, og du kan ringe helt gratis hver dag mellem 11 og 23.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen