Brev
Alt!
Hej børnetelefonen.
Vil egentlig chatte med jer, men der var alt for lang kø stod der. Så nu vil jeg prøve den her vej. Jeg har ikke altid haft det nemt, men har altid holdt det for mig selv. Og du vil nu være den første som høre det hele fra mig.
Det startede da jeg begyndte i 1. klasse, jeg havde ikke nogle venner eller veninder, og blev mobbet. Det stoppede først da jeg flyttede skole i 6 klasse. Men grunden til jeg flyttede var heller ikke helt så sjov. Det var nemlig min forældre som valgte at gå fra hinanden og denne gang blive skilt (de har 1 gang før prøvet at gå fra hinanden, og så også en gang inden jeg blev født).
De måtte gå fra hinanden fordi min far var min mor utro, og drak ret meget. Mig og min søster på 17 (snart 18) flyttede med et nemt valg med min mor. Ingen af os havde lyst til at besøge det *svin*. Hver gang vi sagde farvel græd han, inderst inde var vi glade for det, men alligevel gjorde det min overvejelser om at blive boende hos min mor svære. Og en dag da vi kom hjem fra min far, kunne min mor ikke gå ordenlig og kunne næsten ikke snakke.
Vi spurgte hvorfor og hun måtte fortælle sandheden. Min far havde i mens vi lod at sov hjemme hos ham været ude at hente et skoskab vi havde fået, slået min mor i ryggen med det, og slået hans albue i hovedet på hende så hendes kæbe gik afled ( det skal siges det er for 2 år siden).
Han fik sig en kæreste i N….., (boede før i h……../A…….) hvilket vi ikke syntes var godt. Nu skændet de så hele tiden, og hun har gjort at min far overhovedet ikke interessere sig i os længere. Vi har siden skilsmissen haft den ene diskution efter den anden! Han drikker stadig, og kan ikke lide at være ovre hos ham. Har i lang tid nu haft selvmordtanker, da jeg ikke syntes at noget er værd længere.
Knus mig 🙁
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14.
Mange tak for dit brev, hvor du fortæller, hvor svært du har og har haft det i din opvækst med din far.
Hvor er det godt, at du har mærket efter og er blevet klar til at fortælle din historie og nogle af de svære episoder, der har været en del af dit liv. Når man har været udsat for så voldsomme oplevelser, som du har, kan det være godt at tale med en voksen om det, så jeres familie kan få noget hjælp.
Du skriver, at din far har drukket for meget, og du har set din mor efter hun har været udsat for vold fra din far. At have set det og været vidne til så voldsomme ting, kan være svære at bære på alene.
Jeg tænker derfor, at det i din situation kunne være godt, hvis du kunne sige det til en af de voksne, der er omkring dig i hverdagen, det kan være din mor, eller et andet familiemedlem, en lærer du har det godt med eller sundhedsplejersken på din skole, så du kan få talt med nogen om de oplevelser, du bærer så tungt på dine skuldre.
Det kunne også være en mulighed at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en af de søde rådgivere. Det kan være lettere at komme igennem til BørneTelefonen end på chatten, da køen (som du oplevede) kan være ret lang. Rådgiverne på BørneTelefonen er vant til at tale med børn og unge om svære ting, og sådan en samtale kan foregå i lige præcis det tempo, du kan overskue. Det er i øvrigt helt gratis at ringe til 116 111, og du behøver ikke fortælle, hvem du er.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.