Brev
Virkelighed vs. Fantasi
Hej BørneTelefonen:)
Jeg er en pige på 18 år, og går på gymnasiet.
Jeg har altid været tiltrukket af drenge og har haft nogle drenge kærester i løbet af årene.
Men det sidste års tid er jeg begyndt at undre mig over min seksualitet. Jeg har altid tændt på fyre, men jeg har fanget mig selv i at jeg synes det er tilfredsstillende at se to piger have sex.
Jeg kunne ikke selv forestille mig i virkeligheden, at have sex med en pige men at se på to piger have sex tiltaler mig.
Jeg er så i tvivl om hvad det betyder, og kan det måske bare være en fantasi? Er det normalt, at synes noget er tiltrækkende, at se på men ikke ville det i virkeligheden måske?
Mvh den forvirrede pige!
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18
Det er rigtig godt, du skriver herind, så du kan få luftet dine tanker og din tvivl. Jeg forstår godt, at det er forvirrende for dig, og jeg vil forsøge at svare på den forvirring så godt, jeg kan.
Du er helt normal
Du fortæller, du altid har været tiltrukket af drenge og egentlig ikke af piger. Men nu er du begyndt at finde noget tilfredsstillelse i at se på kvinder have sex sammen, og du bliver derfor usikker på, hvad det betyder. Det forstår jeg virkelig godt. Generelt er det helt normalt at blive usikker på sin seksualitet – også flere gange gennem livet. Det er måske også meget sundt at blive usikker, så man får mærket efter, hvad man kan lide og har lyst til.
Jeg kan fortælle dig, at vi snakker med mange andre unge, der oplever det samme som dig. Så du er altså helt normal. Man kan sagtens tænde på at se på noget, som man ikke selv ville gøre i virkeligheden. Der kan derfor godt være forskel på fantasi og lyst. At man nyder at se på kvinder have sex (f.eks. i porno), behøver ikke betyde, at man selv har lyst til at have sex med en kvinde. Det er altså helt normalt og sundt at have seksuelle fantasier, som ikke nødvendigvis afspejler ens reelle lyster eller seksualitet i det virkelige liv.
Hvad betyder det så?
Det behøver derfor ikke betyde noget for dig og din seksualitet, at det tiltaler dig med fantasien. Nogle ting må gerne blive i fantasien, hvis man kan mærke, man ikke har lyst til at udleve dem. Det kan også være meget forskelligt, hvad det er i fantasien, som faktisk tiltaler en. Det kan være, det bare er dejligt at se på, men uden det er noget, der ville være dejligt selv at gøre. Det kan også være, at man har nemmere ved at relatere til, hvordan de to kvinder føler det i kroppen, mens de er sammen, fordi man selv er samme køn. Det kan altså være mange forskellige ting, som tiltaler dig, og de behøver ikke betyde noget for, hvad du ønsker at eksperimentere med selv.
Mærker du på et tidspunkt en lyst til at afprøve det, er det jo også helt normal. Man kan godt pludselig få lyst til at afprøve nye ting, og så skal man bare lytte til det, hvis det føles rigtigt. Det er helt naturligt at være nysgerrig.
Det vigtigste er egentlig bare, at du kun gør ting, du har lyst til, og som du nyder. Dejligt du mærker godt efter og nyder at have nogle fantasier helt for dig selv. Du skal bare vide, at du er helt normal.
Du må altid skrive endnu et brev, hvis der er andet, du får brug for at snakke om. Du kan også ringe til os på 116111 eller skrive til vores chat eller sms.
Mange knus fra BørneTelefonen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?