tør ikke spøge

hej jeg er en dreng på 16 år
jeg har en kæreste ( vi har været kærester i 6 måneder )¨
og jeg vil gerne prøve at have sex. Men jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det, jeg er nemelig lidt genert. Hvordan skal jeg sige det uden hun bliver sur????. eller misforstår det…. jeg vil gerne have nogle råd……
hilsen mig der er genert

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16
Tak for dit brev. Det lyder dejligt at du har en kæreste og at I nu har været sammen i 6 måneder. Du skriver, at du godt kunne tænke dig at have sex med hende, men du ved ikke helt, hvordan du skal sige det. Jeg forstår godt, at lysten til sex melder sig, når I nu har kendt hinanden så længe, det er helt naturligt.

Du skriver ikke hvor gammel hun er, men hvis hun er fyldt 15, så er hun også inden for den seksuelle lavalder. Du fortæller heller ikke, om nogen af jer har prøvet det før, men uanset om man har prøvet at have sex eller ikke, så er det helt almindeligt at være lidt genert de første gange. Heldigvis er der ingen "regler" for, hvordan det skal foregå, når man har sex.

De første gange kan det være, at I bare ligger om rører ved hinanden og undersøger hinandens kroppe, mens I har tøj på. Efterhånden kan I måske prøve at gå lidt videre ved at tage tøjet af, så I kan mærke hinanden uden tøj på. Men inden I kommer dertil, er det selvfølgelig vigtigt, at I begge to har lyst til det og er enige om det. Kunne du mon sige til din kæreste, at du har lyst til at gå lidt videre..? Hvis du siger det lige så stille uden at presse hende til noget, som hun ikke har lyst til, bliver hun måske ikke sur. Hun skal selvfølgelig have mulighed for at sige nej, hvis hun ikke føler sig klar til det. Men det kan jo også være, at hun er genert og venter til du tager initiativ..?

Det er også en god ide at få snakket om prævention inden I kommer dertil, at I har egentligt samleje, så I ikke må stoppe midt i det hele, fordi I ikke har fået købt nogle kondomer. Du kan evt. kigge på den hjemmeside, der hedder www.sexlinien.dk. Her skriver unge om sex, og der er også et tema, der handler om den første gang man har sex. Måske kan du også hente noget inspiration der.
Held og lykke med det.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?