Tinder-date

Kære Brevkasse.

Her fornylig tog jeg gavn af appen Tinder og kom hurtigt i kontakt med en sød fyr, dog 16 år.

Vi mødtes hjemme hos mig, med en hvis skeptisk fra min side af, med frygt for at komme i situationer jeg ikke ville bringes i.

Det skete heller ikke, men for en 14 årig pige der aldrig har været seksualaktiv, kan det godt virke voldsomt, at gå fra et efterspurgt første kys til halv samleje.

Jeg er en pige der altid er klar på en udfording og kaster sig ud i tingene og det førte altså til:

Blowjob
finger
handjob
slik af underliv
snav
halvt samleje
og et betryggende nærver.

mit spørgsmål er så hvorvidt det er for tidligt at være seksualaktiv. føler lige for at tilføje at jeg ikke fortryder noget, men nærmere fik rykket mine grænser.

VH. Anonym

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære anonyme pige på 14 år.

Mange tak for dit brev omkring din date fra Tinder. Du spørger om det er for tidligt at være seksuelt aktiv når du er 14 år. Det er meget forskelligt fra person til person hvornår man føler sig klar til at have sex. Det er vigtigt at lytte til sig selv og kun gøre de ting man har lyst til. Du skriver at du ikke fortryder noget og at du oplevede at I havde et betryggende nærvær.

Du skriver også at det måske godt kan være lidt voldsomt at gå fra et første kys til et første halvt samleje. Det forstår jeg godt. Det er derfor vigtigt at tage det roligt. Det skal være rart og i et tilpas tempo og det er okay at sige fra, hvis den man er sammen med går for hurtigt frem. Det er en god ide at tale sammen om, hvad man hver i sær synes er rart, ligesom det er en god ide at tale om prævention, så I begge sikrer hinanden mod sexsygdomme og ligeledes beskytte sig mod graviditet. Kondom er en god form for beskyttelse.

Jeg kan godt forstå du var lidt betænkelig ved at mødes med en fremmed hjemme, det er godt at du passer på dig selv og det lyder til, det var en god oplevelse. Forskellen ved at mødes med en fra fx Tinder, er jo at det ofte ikke er en person man kender fra ens hverdag, og man ved derfor ikke dels om det er den person, de giver sig ud for, eller hvilken personlighed og hensigt de har. Godt tænkt, du valgte at I mødtes hjemme hos dig, hvor du var et trygt sted. Ved dog fra andre, at det kan være en god ide første gang man mødes, at det foregår et sted, hvor der er andre, fx på en cafe, i biografen, eller sammen med andre af ens venner, så man ikke kommer ud for som du også beskriver at frygte der skal ske noget, man ikke føler sig klar til.

Det er sådan i Danmark at vi har noget der hedder den seksuelle lavalder. Det er en lov der siger, at det er ulovligt, at have samleje eller andre former for sex med en person, der er under 15 år. Loven er til for at beskytte børn og unge under 15 år mod seksuel kontakt og seksuel udnyttelse fra personer, de er voksne eller meget ældre end barnet eller den unge selv. Hvis to jævnaldrende har sex med hinanden, fordi begge to har lyst, bliver man ikke straffet for det.

Nu er der ikke så stor aldersforskel imellem jer og det virker også til I begge havde lyst til de ting der skete, men tænker du skal vide, der findes sådan en lov. Pas godt på dig selv, mærk efter og giv jer tid. Stil dig selv spørgsmålet har jeg lyst? Hvis svaret er nej eller måske, så vent, fortæl du ikke føler dig klar, men gerne vil se tiden an og du gerne vil have I lærer hinanden bedre at kende først. Selvom du er en pige der altid er klar på en udfordring, så er det vigtigt ikke at gå med til flere udfordringer, end man føler sig klar til. Du virker som en rigtig fornuftig pige, der tænker over tingene, bliv ved med det.

Jeg håber det var svar nok omkring din Tinderdate. Hvis du har flere spørgsmål er du meget velkommen til at ringe til Børnetelefonen på telefon 116 111

Mange kærlige hilsner fra Børnetelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?