Brev
Stram eller slap?
Jeg er lige blevet 15, hvilket vil sige, at jeg også i følge loven er buksemyndig. Jeg har tit gået og tænkt over, at jeg nok snart kommer til at have min første gang. Jeg ved ikke om jeg er klar endnu, men jeg vil altid vente til jeg ved, at jeg er klar.
Der er bare nogle ting der “undre” mig, nogle spørgsmål omkring alt det med sex og lignende.
Drengene fra min årgang snakker nogle gange om det der med at være stram eller slap. Jeg har altid undret mig over, hvad der er bedst, og hvad jeg er? Ikke at jeg forventet du ved det, ahah.
Jeg har aldrig onaneret før, og jeg ved heller ikke om jeg nogensinde kommer til det, det gør jeg nok på et tidspunkt, men lige nu, så når jeg tænker på at røre mine egne kønsdele, tænker jeg bare nej, og får en følelse af, at det bare er for mærkeligt. Jeg er også pænt sikker på, at det er bedst at “kende” sin krop, som man kun kan kende ved at røre og sådan, inden man har sin første gang, men jeg kan bare ikke. Jeg føler det er for mærkeligt, og på en eller anden måde for grænseoverskridende.
Jeg føler også det ville være rart med nogle “inden din første gang” råd, da jeg ikke lige føler for, at tale med mine forældre om det nu.
Knus mig:kr
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 15 år
Tak for dit brev. At have sex første gang er en stor ting for mange mennesker. Det er vigtigt at man føler sig klar til at have sex og meget gerne med en  man stoler på og føler sig tryg ved.
Sex kan være mange ting, men det vigtigste er at det føles rart og at du er tryg ved situationen. Sex skal gerne være en god oplevelse – ikke bare første gang, men faktisk hver gang du har sex. På vores hjemmeside kan du læse meget mere om sex og du kan se en lille film om at have sex den første gang.
Sex og seksualitet over 13 år
Det er ret typisk for nogle teenage drenge, at snakke om “stram og slap”. Men hvis du spurgte dem hvad de mener med det, så gætter jeg på at de ikke ville kunne svare dig…Nogen gange kan andre snakke som om, at de ved alt omkring sex, men det er helt sådan i virkeligheden.
God sex afhænger ikke af om, man er stram eller slap i skeden. Det er vist mere bare “drengesnak.” God sex handler om nærvær og intimitet, så du behøver nok ikke bekymrer dig om hvad du er, men om du har det godt med den, du er sammen med.
Jeg forstår godt at onani kan virke grænseoverskridende. Men onani er helt almindeligt. De fleste drenge og piger onanerer. Særligt når de kommer i puberteten, og de får mange hormoner i kroppen og lysten. De fleste voksne kvinder og mænd onanerer også. Onani er en sund måde at lære sin krop og seksualitet at kende. Når man onanerer, finder man nemlig ud af, hvad man synes er rart – og ikke rart.
Der er flere måder at onanere. Det kan du læse mere om på Sexliniens rådgivning, ligsom du kan finde mere om, “den første gang.”
Se mere her: https://www.sexlinien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/pigers/kvinders-onani.aspx
En sidste ting jeg gerne vil oplyse dig om, er prævention. Når man starter med at have sex, så skal man vide, at der også er risiko for at blive gravid eller få kønssygdomme. Derfor skal man huske at beskytte sig under sex. Du kan se en lille film på vores hjemmeside, så du kan lære lidt om prævention. Du kan se den her: https://bornetelefonen.dk/video/ung-og-sex-beskyt-dig/
Jeg håber at du kunne bruge svaret. Du er altid velkommen. Vi sidder også klar ved telefonen og sms hver dag på 116111
Kærlig hilsen
BørneTelefonen