Brev
udforske ting med piger
Hej jeg er en pige på 17.
Jeg er 100% til det modsatte køn, men der er noget jeg synes er enormt frækt ved os piger.
Jeg har altid været fascineret af kvindens fisse, og jeg vil mega godt prøve at slikke den.
Jeg kunne godt tænke mig og prøve og udforske nogle ting med en pige, som fx at slikke hinanden, give finger, lave saksen, noget i den stil.
Jeg er en meget åben pige når det kommer til sex, og det er noget jeg er meget interesseret i. Jeg ser sex som et behov.
Jeg har også været sammen med en del drenge, for at blive tilfredsstillet, men også for at give dem en god oplevelse.
Jeg har snakket lidt med mine veninder om det her med, at jeg synes, at piger er frække, og jeg godt kunne finde på at lave noget med en pige, hvor nogle var uenige, men to af mine veninder var ret åbne om det, og sagde de også kunne finde på det.
Jeg overvejer lidt, og spørge om en af pigerne kunne tænke sig at lave noget seksuelt en dag, men jeg er lidt bange for at det vil ødelægge vores venskab, og om de vil synes, at det er underligt at jeg spørger dem.
Jeg kender ikke mange piger, så jeg ved ikke, hvor jeg skulle få fat i en. Jeg ved heller ikke, om det er upassende at spørge om ens veninde kunne tænke sig at lave noget seksuelt.
Nogen gode råd?
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 17 år
Hvor er det sejt, at du har haft modet til at dele dine tanker om sex i dit brev. Det er ikke alle, der tør åbne op om deres følelser, men ofte kan det være en stor hjælp at høre andres tanker og få råd.
Du skriver, at du er 100% til det modsatte køn, men at der er noget ved den kvindelige krop, du synes er enormt frækt.
Du har altid været fascineret af fissen og vil rigtig gerne prøve seksuelle ting såsom at slikke fisse, give finger og lave saksen. Du er åben i forhold til sex og har også sex med en del drenge – både for at blive tilfredsstillet og for at give dem en god oplevelse.
Hvor er det dejligt, at du er så god til at mærke dig selv og dine egne grænser, men også at du udforsker nye ting, når lysten kommer til det. På den måde forstiller jeg mig, at du kender dig selv ret godt.
Dine veninder
Du har talt lidt med dine veninder om, hvordan du har det. Nogle af dine veninder havde det ikke på samme måde som dig, men to af dem kunne godt genkende dine tanker og sagde, at de også godt kunne finde på det.
Det fortæller mig mange gode ting om jeres venskab, at I føler jer trygge nok til at fortælle om sådan noget til hinanden.
Du overvejer om det er noget, du skal afprøve med en af dine veninder. Måske også fordi, at du føler dig meget tryg ved dem.
Men du er også lidt bange for, om det vil ødelægge jeres venskab.
Jeg kan sagtens forstå dine bekymringer. Jeg vil rigtig gerne prøve at komme med et bud på, hvad du kan gøre.
Seksualitet er en flydende størrelse
Du skriver, at du er 100% til det modsatte køn. Det er det intet galt i. Samtidig kan jeg høre på dig, at du tænder på at lave noget seksuelt med piger. Det er der heller ikke noget galt i.
Du behøver ikke at definere din seksualitet, hvis du ikke vil.
Mange tror, at man skal vælge, hvilken kategori, man er i. Om man er heteroseksuel, homoseksuel, biseksuel, panseksuel eller noget helt andet.
For mange kan det være rart at føle, at man passer ind i én af kategorierne. Det kan gøre det nemmere at forstå og forklare andre også.
Men for langt de fleste, er seksualitet meget mere flydende.
Du kan glide ind og ud af forskellige kategorier, og du kan ændre det undervejs alt afhængig af, hvad du føler.
Det er slet ikke noget, du behøver at have på plads nu – måske behøver du faktisk aldrig, at kategoriserer det med en fast størrelse. Det kan nemlig nemt ændrer sig i løbet af livet.
Det vigtigste er bare, at du gør, hvad du har lyst til, og hvad du synes føles bedst og rarest. Så er det sådan set mindre vigtigt, om du er til det ene eller det andet. Giver det mening?
Hvordan skal du så gribe din situation an?
Jeg tænker, at hvis din veninder har givet udtryk for, at de også godt kunne finde på at være sammen med en pige, så kan det være, at det er en mulighed, at I afprøver det sammen. Så jeg kan godt forstå, at du også selv har fået den tanke.
Selvfølgelig kan vi ikke vide det med sikkerhed. Det kan jo også være, at de ikke har lyst til at prøve det af med en veninde – og det er jo også helt ok!
Du skriver, at du ikke ved, om det er upassende at spørge om. Det er svært for mig at svare på. For jeg tænker, at det kommer an på jeres venskab.
Det lyder som om, I er gode til at tale om sådan nogle ting. Så hvis emnet falder på det igen, kan du måske prøve at mærke, om der er et oplagt tidspunkt at spørge dem?
Du kan også prøve at sige noget a la:
• “Jeg har tænkt over vores samtale den anden dag om sex med piger. Det gad jeg godt at prøve. Har I tænkt mere på det?”. Så kan du måske også mærke, om de selv lægger op til det uden at sige det direkte.
En mulighed er også, at teste vandene lidt og spørge mere generelt, før du bringer dig selv ind i samtalen. For eksempel kunne du spørge:
• “Hvordan tror du/I, man bedst spørger en god ven, hvis man gerne ville øve sig lidt og prøve nogle ting sammen, uden at det bliver akavet?”
• “Hvordan ville du/I have det, hvis en ven foreslog at prøve sådan noget sammen med dig/jer?
Måske er de også forsigtige ligesom dig, fordi hun også er nervøs for at ødelægge jeres venskab eller overtræde dine grænser.
Hvis du kan mærke, at det kunne være en mulighed, så kan du overveje at tale lidt med hende om det med venner, der prøver seksuelle ting sammen?
Det er vigtigt at huske, at samtalen måske kan gå mange veje. Derfor kan det måske også give dig lidt ro på frohånd, hvis du også tænker lidt over, hvordan du ville have det både hvis de reagerer positiv, men også hvis der er en mere negativ reaktion.
Bare så du er forberedt og måske har tænkt lidt over, hvad du så kan sige og gøre. Giver det mening?
Vigtigt at tale grundigt om det sammen
Selvom det kunne være en tryg mulighed at afprøve nogle ting med en veninde, du kender godt, så er der måske alligevel nogle ting, I skal overveje inden.
Det kan i hvert fald være en god idé at snakke sammen om det først, så I begge to er sikre og er enige om, hvad det indebærer.
Det ville være rigtig ærgerligt, hvis det ødelagde jeres venskab, som du også skriver. Ofte kan en god samtale om forventninger og grænser hjælpe.
Hvis du har brug for flere råd eller mere hjælp:
Jeg håber, du kan bruge nogle af de råd og overvejelser, jeg skriver. Jeg vil også råde dig til at kontakte LGBT+ Danmark eller Sexlinien.
Begge steder kan du få rigtig god rådgivning fra folk, som ved meget mere om sex og seksualitet, end vi gør her på BørneTelefonen.
De kan også hjælpe dig med, hvor du kan finde andre muligheder, hvis din veninde ikke har lyst.
Måske kunne det være rart for dig at tale med en af dem om det? Du kan både ringe og skrive til dem. Det kan du se mere om ved at klikke på de to links.
Du er selvfølgelig også velkommen til at ringe til os på 116111, hvis du har det federe med det. Nogle gange er det nemmere at få råd og vejledning på telefonen frem for på skrift.
På den måde kan man snakke så længe, man har brug for det og stille spørgsmål, hvis der er noget, man ikke forstår.
Du kan også fortælle os, hvis vi går den forkerte vej med vores råd og du tænker, at det ville være bedre at tale med os om andre muligheder. Du bestemmer!
Vi sidder klar dag og nat til at lytte og hjælpe.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen