Bange for sex

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år

Mange tak for dit brev. Det er godt du har skrevet ind til BørneTelefonen om dine tanker om sex, for det lyder til at det fylder meget for dig. Og det kan jeg godt forstå. I vores samfund bliver man hele tiden konfronteret med sex og seksualitet. Og så kan det være svært, hvis man ikke har de samme lyster eller tanker om sex.

Det er vigtigt for mig at sige, at du er ikke forkert. Jeg tror at det er vigtigt at huske, at mennesker er forskellige, også når det kommer til sexlyst. Det er meget forskelligt, hvornår man bliver interesseret i sex og får lyst til at prøve det. Nogle føler sig nysgerrige og interesserede meget tidligt, mens det for andre kommer senere. Hos nogle kommer det aldrig for eksempel hos aseksuelle. Men det betyder ikke, at man er forkert og ikke kan få et godt liv alligevel.

Du fortæller om en ubehagelig oplevelse med sex da du 15 år, som har påvirket dine tanker om sex siden. Det lyder ikke som en rar oplevelse, og jeg kan godt forstå den har sat sig i dig. Har du mon talt med nogen om den oplevelse? Måske en veninde eller en i din familie du stoler på. Det kan nogle gange hjælpe på de svære følelser, hvis man får talt med en person man stoler på om oplevelsen. Selvom det kan være svært. Jeg tænker i hvert fald, at det er naturligt, at du ikke har haft lyst til sex siden sådan en ubehagelig oplevelse.

Men det er vigtigt for mig at sige, at sex kan være en rar oplevelse. Du skriver, at du ikke ved om det vil ændre sig, hvis du får en kæreste. Det kan sagtens være. Hvis du får en kæreste, kan det være en god idé at fortælle vedkommende, at du har haft en dårlig oplevelse med sex. På den måde kan I tage tingene stille og roligt. Så du kan mærke efter, om du har lyst til sex.

Måske får du aldrig lyst til sex, men det er i hvert fald også helt okay og noget andre mennesker også oplever. Sexlyst kan også svinge. I nogle perioder har man slet ikke lyst, og i andre, for eksempel i en forelskelse, kan man have meget lyst.

Du spørger, om der er noget du kan gøre, eller om du bare skal vente, og se om lysten kommer på et tidspunkt. Jeg synes, at du skal tage tingene i dit eget tempo. Måske kommer den, når du får en kæreste. Måske kommer den, hvis du får snakket din ubehagelige oplevelse igennem. Måske kommer den ikke. Alle muligheder er helt okay. Men det kan være en dårlig løsning, at forsøge at tvinge sig selv til noget, man ikke har lyst til.

Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111 eller chatte med en af vores dygtige rådgivere. På den måde kan vi nogle gange komme med mere præcis råd, og du kan fortælle om vores råd er hjælpsomme for dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?