sexproplemer

hej

jeg er en dreng på 11 år

jeg har en tren til sex

men jeg er jo ikke gammel nok

har i et godt råd til hvad jeg skal gøre .

Dreng, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 11 år.

I din alder er det almindeligt at tænke på sex og have fantasier om, hvordan det vil være at have sex.

Der er også mange, der begynder at onanere, eller som gerne vil have en kæreste.

Man må gerne have sex, hvis begge er under 15 år. Så længe I begge har lyst. Man behøver heller ikke at være kærester, men for mange er det en tryg og god start, første gang man skal have sex. Så måske kan du starte med, at tænke lidt over, om du kunne have lyst til en kæreste?

Hvis du har lyst til at få en kæreste, kan du starte med at se dig rundt i klassen eller måske parallelklassen? Måske er der en person, som du kunne have lyst til at lære bedre at kende?
Måske går I op i nogle af de samme ting? I kunne starte med at tale lidt sammen. På den måde, lærer I hinanden at kende.

Hvis I bliver kæreste, kan I stille og roligt finde ud af, hvad det vil sige for jer at være kærester. Holder I i hånd? Krammer I? Kysser I? Er I hjemme hos hinanden om aftenen og i weekender? Eller går I rundt og snakker sammen i skolen? Langsomt, vil I måske også finde ud af, hvordan I har det med sex.

Indtil da, kan du udforske dig selv ved f.eks. at onanerer.

Hvis du er nysgerrig efter at høre, hvad andre unge tænker om sex, kan du finde det gennem bøger, blade, hjemmesider og brevkasser. På Sexliniens hjemmeside kan du finde en masse viden om unge og sex.

Det kan være en god idé at tale med andre om sex. Måske har du en god ven, som du kan tale med. I kan støtte hinanden, hvis der er noget, I er i tvivl om – og det kan være rart at dele sine tanker om sex.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?