Brev
sexproplemer
hej
jeg er en dreng på 11 år
jeg har en tren til sex
men jeg er jo ikke gammel nok
har i et godt råd til hvad jeg skal gøre .
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 11 år.
I din alder er det almindeligt at tænke på sex og have fantasier om, hvordan det vil være at have sex.
Der er også mange, der begynder at onanere, eller som gerne vil have en kæreste.
Man må gerne have sex, hvis begge er under 15 år. Så længe I begge har lyst. Man behøver heller ikke at være kærester, men for mange er det en tryg og god start, første gang man skal have sex. Så måske kan du starte med, at tænke lidt over, om du kunne have lyst til en kæreste?
Hvis du har lyst til at få en kæreste, kan du starte med at se dig rundt i klassen eller måske parallelklassen? Måske er der en person, som du kunne have lyst til at lære bedre at kende?
Måske går I op i nogle af de samme ting? I kunne starte med at tale lidt sammen. På den måde, lærer I hinanden at kende.
Hvis I bliver kæreste, kan I stille og roligt finde ud af, hvad det vil sige for jer at være kærester. Holder I i hånd? Krammer I? Kysser I? Er I hjemme hos hinanden om aftenen og i weekender? Eller går I rundt og snakker sammen i skolen? Langsomt, vil I måske også finde ud af, hvordan I har det med sex.
Indtil da, kan du udforske dig selv ved f.eks. at onanerer.
Hvis du er nysgerrig efter at høre, hvad andre unge tænker om sex, kan du finde det gennem bøger, blade, hjemmesider og brevkasser. På Sexliniens hjemmeside kan du finde en masse viden om unge og sex.
Det kan være en god idé at tale med andre om sex. Måske har du en god ven, som du kan tale med. I kan støtte hinanden, hvis der er noget, I er i tvivl om – og det kan være rart at dele sine tanker om sex.
Kærlig hilsen BørneTelefonen